Hoe moet ik voor een kauw zorgen?

Daarnet veel lawaai in mijn kippenhok. Blijkbaar hadden ze een ongewenste gast en het was een gevecht : allen tegen een. Ik heb een zwarte vogel gered met andere woorden.
Nu hij bloed niet, hij heeft geen open wonden of zo... maar ik zie wel dat hij verschillende van zijn vliegpennen mist aan zijn rechtervleugel. Vliegen gaat dus niet.

Momenteel zit de vogel in een hokje met wat eten en drinken.
Eerst dacht ik vogelopvang of zo. Maar hij is niet ziek, gewoon wat belangrijke veren kwijt. Dus lijkt het met goed dat ik hem gewoon thuis hou. ( dat doe ik met duiven ook maar dat is meestal wat eten en drinken en de volgende dag zijn ze weg)
Maar wat kan ik verder doen?
En heeft iemand misschien ook een idee hoe lang het duurt voor die terug aangegroeid zijn?
Misschien als aanvullen. Ik belde in tussentijd naar het VOC en daar vroegen ze of ik hem een of enkele dagen rustig en een kooi kon houden en gewoon dagelijks de kans geven om weg te vliegen. Waarschijnlijk eerder weinig eten en water en schok die voor verzwakking zorgen dan dat hij niet kan vliegen van die paar veren die hij kwijt is. Daar zien ze het dus goed in. Maar wat moet ik dat beestje allemaal geven, ben dat vergeten vragen en ze zijn nu gesloten.

5 jaar geleden
in: Vogels
6.1K

Antwoorden (2)

Niet! de kauw is een beschermde vogel en moet naar een vogelopvang.

Vogel gevonden? Wat kunt u doen?
Breng gewonde vogels naar een asiel
Een gewonde vogel kunt u naar het vogelasiel brengen. Vogelasielen hebben de vergunningen en de kennis om vogels op te vangen. Als u de vogel niet zelf kunt vervoeren, kunt u de Dierenambulance bellen.
https://www.vogelbescherming.nl/contact/veelgestelde-vogelvragen/vogelasiels
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
nounka
5 jaar geleden
Kauwen zijn toch geen beschermde vogel. Die zijn net vogelvrije vogels.
die staan zelfs net als spreeuwen, brandganzen en gaaien op de lijst die je mag afschieten ( mits mail naar een bepaalde site geen antwoord binnen twee dagen is toestemming tot het doden van de vogels )
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jawel: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kauw#Bescherming WET- EN REGELGEVING
De kauw is een beschermde inheemse diersoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen zijn kauwen beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de kauw is in Nederland geregeld in de Wet natuurbescherming.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik lees verschillende, tegenstrijdige berichten. Beter lijkt het om toch even de dierenambulance te bellen en advies te vragen.
Kauwtjes zijn beschermde vogels en mogen niet door particulieren zonder vergunning thuis worden gehouden. Ik begrijp dat de opvang vol zit met jonkies nu, maar ze hebben je verkeerd geadviseerd en het is het beste de vogel daar toch af te geven.

Voor nu: geef ajb geen brood, melk, of ander voer wat alleen maagvulling is maar de vogel verder geen goed doet. Je kan voor tijdelijk volstaan met water en kattenbrokjes. Ter aanvulling zal hij een stukje appel en gekookt ei ook wel waarderen.
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
+...In Nederland is de kauw beschermd, in Belgïe niet.
nounka
5 jaar geleden
Dank je voor dit antwoord. Dit moest ik eigenlijk weten. In tussentijd ( nadat hij wat kalmer is geworden ) heb ik hem even vast kunnen nemen en merkte ik dat een vleugel op een vreemde plek hing. Net die waar ook veren van af waren.
Daarom daarnet naar VOC gereden. Vleugel is gebroken. Dier zal afgemaakt worden. VOC is echt de doodstraf voor meeste dieren. Alles wat ik er naar bracht, duif, egel, duif, jong konijn, jong konijn en nu kauw daarvan krijg ik na enkele weken een bericht dat na enkele uren/dagen het dier overleden is. En ik spijt dat ik daarnaar gereden ben en een schuldgevoel omdat ik tegen Ricko gelogen heb dat hij daar beter gemaakt zou worden.
Z512099
5 jaar geleden
Hoezo afgemaakt worden? Kan toch gespalkt worden, eigenlijk beter naar dienstdoende DA geweest...
Rieneke1
5 jaar geleden
Het is onzinnig om te zeggen dat de gang naar een VOC gelijk staat aan de dood voor het betreffende dier. Zeker is er in de ene opvang meer kennis aanwezig dan in de ander, maar overal wordt gehandeld uit liefde voor het dier. Er is wel een verschil met een huisdier: een wild dier moet zodanig op te lappen zijn dat het weer uitgezet kan worden in de natuur, en daar een eerlijke kans heeft.Je zou echt beter spijt hebben dat je niet meteen er naartoe bent gereden.
Rieneke1
5 jaar geleden
@Z512099 helaas kan lang niet iedere breuk gespalkt worden.
En veel dierenartsen zijn niet bepaald bekend met het behandelen van (wilde) vogels.