Wat betekent het als een baby gans stuiptrekkingen heeft?

Ongeveer een week geleden fietste ik van mijn oma naar huis, en toen zag ik een baby gans op het fietspad liggen stuiptrekkingen maken (met de moeder gans en baby gansjes er omheen). De baby gans was waarschijnlijk aangereden, dus ik stapte ongeveer 5 meter verder af om te kijken of ik hem misschien naast het fietspad op het gras kon leggen zonder aangevallen te worden. Ik liep richting de baby gans, en de hele ganzen familie sprong in het water ongeveer 5 meter verder. Ik pakte het gansje voorzichtig op en legte deze in het gras. Terwijl ik hem vast had, bleef hij stuiptrekkingen maken (heel hard met zijn kopje en zijn poten naar voor en naar achter bewegen) en het leek erop dat hij er geen controle over had. Hij kon dus ook niet staan en lag op zijn rug volgens mij. Ik was 5 minuten doorgefietst en vond het toen wel erg sneu, dus had de dieren ambulance gebeld en doorgegeven waar het baby gansje lag. Ik moet er nog steeds af en toe aan denken, dus ik dacht misschien weet iemand veel over dieren en weet ook wat het probleem waarschijnlijk was en of het waarschijnlijk is dat hij nog leeft of niet. Mijn vader zei toen ik thuis kwam misschien had hij gewoon even moeite met ademhalen na de klap, maar ik denk dat hij dat alleen zei om me beter te laten voelen. Daarnaast weet ik ook niet 100% zeker of hij is aangereden, maar dit is wel heel erg waarschijnlijk. Ik hoop dat iemand misschien kan helpen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
2.1K

Antwoorden (1)

Als je zo'n piepjong gansje op het fietspad vindt, en het beestje heeft stuiptrekkingen, dan is het meest waarschijnlijk dat het diertje een tik van een fiets heeft gehad en bezig was dood te gaan. Dat is akelig, maar ik vrees dat ik er niet veel anders van kan maken. Je hebt er heel goed aan gedaan het diertje aan de kant te leggen zodat het in rust kon sterven. Ook heb je zo voorkomen dat er ongelukken gebeurden met de rest van de kleintjes.
Je zou de dierenambulance kunnen bellen of zij je meer over de afloop kunnen vertellen, maar bedenk dat de zomer een heel drukke tijd voor ze is en dat het dus niet zeker is dat ze je meer kunnen vertellen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oke bedankt, dat is heel erg zielig maar dan weet ik in ieder geval dat ik niet echt iets kon doen verder. Bedankt