Leggen meerkoetjes nieuwe eieren als een nestje is verdronken?

Vlak bij mij is een waterrijk parkje. Er loopt een riviertje doorheen en het viel me vanmiddag op dat het water in dat riviertje (voor de tijd van het jaar) wel heel hoog staat en snel stroomt. Er nestelen ieder jaar meerdere meerkoetjes in het parkje. Vanmiddag zag ik een meerkoetje zitten op wat er uit zag als een hoopje restant nest. Ik weet niet of dat zo was en of de rest ondergelopen was en hoe het dan zat met de eventuele eieren. Als een nestje door hoger water dan normaal onderloopt, maken meerkoetjes dan een nieuw nest, of laten ze het er bij zitten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
2.2K

Antwoorden (1)

Ja, meerkoeten hebben sowieso meerdere legsels per seizoen, ook als het nestje niet overloopt of wordt leeggeroofd door andere dieren. Als dit nestje nu verloren is gegaan, zal er binnenkort een nieuw nestje en nieuw legsel komen.