In brood zit teveel koolhydraten en zout, dit is niet het voer wat ze ook dagelijks zoeken maar doordat de mens het is gaan geven zoek de eenden ook minder naar hun normale kost zoals kroost etc. Door dat de mannetjes meer tijd hebben omdat ze niet veel meer naar voedsel hoeven te zoeken storten ze zich vaker op de vrouwtjes ze worden te agressief. En ze worden ook minder oud. Zover weet ik dat je best iets mag geven maar de meeste mensen geven heel veel brood in één keer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Van nature hebben de watervogels behoefte aan heel ander voedsel: algen en kroos. Daar zitten meer en betere voedingsstoffen in dan in (wit) brood. Hun verteringsstelsel is niet ingericht op brood en ze lopen tekorten aan vitaminen, kalk en mineralen op en krijgen last van vetzucht. Dan ontstaan bijvoorbeeld rui problemen, waardoor nieuwe veren minder goed, niet meer waterafstotend zijn.
Daar bovenop zorgt het zout in het brood voor uitdroging en werkt eventuele margarine laxerend. De olie die in elk brood zit om het houdbaarder te houden en door het gooien van stukjes brood in het water terecht komt brengt ook schade toe aan het verenkleed van de vogels.
Door een teveel aan eiwit door het brood worden er eendjes geboren met afwijkingen aan hun vleugels en poten. Ook werkt brood voeren de natuurlijke selectie tegen. In de winter behoren zwakkere eenden te sterven zodat de sterke vogels blijven leven, maar als je de zwakke eendjes brood voert blijven ze leven. En daarmee verzwakt de populatie.

Eenden en andere watervogels die gevoerd worden hoeven geen moeite meer te doen om voedsel te krijgen. Ze zijn hierdoor te weinig in beweging en vliegen veel minder. Terwijl veel beweging juist goed is voor de ontwikkeling van het uithoudingsvermogen en voor weerstand tegen ziektes. Soortgenoten die in buitengebieden hun kostje bij elkaar moeten zoeken vliegen veel meer, zijn fitter, gezonder en kleiner van bouw. De bijgevoerde eenden leren bedelen. Ze gaan meer bij huizen rondhangen en wegen oversteken. Ze worden opdringerig en dat kan gevaarlijke situaties opleveren, vooral bij zwanen, voor mensen, kinderen en het verkeer.

Watervogels krijgen problemen met de slijmvliezen, de vogels worden daardoor kortademig. Daarnaast ontstaan door verkeerde voeding lever- en nierproblemen, zoals veelvoorkomende vetzucht met leververvetting. En uiteindelijk krijgen veel eenden hart- en vaatziektes.
6 jaar geleden
Behalve dat het slecht is voor de vogels, wat de andere twee reacties al aangeven, is het ook slecht voor de kwaliteit van het water. Soms wordt nl. tot wel 80% van het brood niet opgegeten, omdat mensen soms complete broden in het water mikken. Het niet opgegeten brood gaat rotten, wat leidt tot zuurstoftekort en overmatige algengroei in het water en dat gaat weer te koste van het andere leven in het water.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat er gist in brood zit en dat gist laat de maag van het dier langzaam opblazen...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het gaat als een lopend vuurtje rond op het internet en op social media, dat brood voeren aan eenden en zwanen gevaarlijk, en zelfs dodelijk is.
Gelukkig is dit een fabel, en dit wordt vaak beweerd door mensen zonder kennis van zaken.
Een watervogelkenner, en bioloog zal wat anders zeggen.
(Bruin)brood is een prima voedingsbron voor watervogels, echter is een overdaad niet goed.
Er zit namelijk wel wat zout in brood, en zout is niet goed voor elk wezen.
Vooral bijvoeren in de winter is een goede zaak, aangezien natuurlijk voedsel dat erg schaars is.
Toegevoegd op 27 april 2022 18:27: tekst
een jaar geleden
Brood voeren aan eenden en andere watervogels trekt ratten aan.
Om rattenoverlast te voorkomen is er op veel plaatsen een verbod op brood voeren.
https://debestrijdingsbrigade.nl/blog/eenden-voeren-brood
Toegevoegd op 28 april 2022 07:01: tekst
een jaar geleden
Abcde
een jaar geleden
Fijn, een bron die voor iedereen toegankelijk is. Buiten dat het niet gezond is voor de watervogels, maak je hiermee duidelijk dat het voeren van brood ook niet goed is voor de mens.