Hoeveel kan je vraagen /krijgen voor een top duif in de duiven sport ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
1.3K

Het beste antwoord

Voor de duurste exemplaren moet je denken aan meer dan 200.000 euro.
http://nos.nl/artikel/2161258-360-000-euro-neergelegd-voor-duurste-postduif-ooit.html

"Op een Belgische postduivenveiling is het hoogste bedrag ooit voor een duif neergelegd. De Golden Prince verwisselde voor 360.000 euro van eigenaar.

Er zijn eigenlijk maar drie landen ter wereld waar de duivensport er een beetje toe doet: België, China en Zuid-Afrika. In dit geval is het een Zuid-Afrikaan die de duif mee naar huis mag nemen.

In Zuid-Afrika zal Golden Prince een 'rustige' oude dag tegemoet gaan, want wedstrijden zijn voortaan taboe voor hem. Het risico dat hij probeert terug te keren naar zijn thuisbasis in het Belgische Wevelgem wordt te groot geacht.

Nageslacht

De enige taak die Golden Prince nog rest, is nageslacht voortbrengen. In Zuid-Afrika zal hij moeten paren met vele vrouwtjes. Hun kinderen zullen weer wedstrijdtoppers worden, verwacht de koper.

De verkoper is een kweker uit Wevelgem, die meer dan 400 van zijn beste duiven ineens verkoopt. In de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws werd een totaalopbrengst van meer dan 1,3 miljoen voorspeld, maar toen was het hoogste bod op Golden Prince nog 'slechts' 272.000 euro. De veiling loopt nog tot morgen.

De duif die tot nu toe het duurst was, heet Bolt, naar de Jamaicaanse sprinter. Die verwisselde in 2013 voor 310.000 euro van eigenaar."

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit zijn natuurlijk extremen. De mindere exemplaren worden eerder verhandeld voor honderden of duizenden euro's. Ook de verkoop naar China lijkt het goed te doen aldus:
https://nl.express.live/2013/01/14/belgische-wedstrijdduif-kost-straks-500-000-euro-exp-184383/
(de voorspelling van een half miljoen is nog niet uitgekomen)

"Verleden jaar kochten Chinezen in België zo’n achtduizend duiven, negen daarvan verwisselden van eigenaar voor meer dan 100.000 euro. Daarmee is China goed voor driekwart van de totale Belgische duivenexport. In omgekeerde richting kwam geen enkele Chinese duif België binnen, want de EU verbiedt de import van duiven vanuit China."