Welke ganzen zijn het meest geschikt voor bewaking?

Ganzen schijnen betere/scherpere zintuigen te hebben dan bijvoorbeeld honden. Een uitstekende biologische bewakingsinstallatie dus. Zijn er bepaalde soorten ganzen die geschikt als bewakers en hoeveel heb je er ongeveer nodig voor bijvoorbeeld een gemiddelde boerenerf?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
18.9K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Zintuigen is één ding, maar de gemiddelde inbreker heeft toch meer respect voor de kaken van een grote hond dan voor de snavel van een gans.
Ook al kan ook een gans wel bijten, dat is toch een stuk minder hard dan dat de gemiddelde Bello dat kan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is wel waar Ozewiezewoze, maar een flink stel ganzen bij elkaar kan een behoorlijk lawaai produceren. En als je twintig van die ganzen op je af ziet rennen, denk je ook wel even twee keer na voor je verder loopt met je schroevendraaiertje en koevoet.

Antwoorden (4)

De Toulouse gans lijkt mij een goede keus.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toulouse Gans. Ze bewaken niet alleen, maar schrikken ook af door al dreigend en herriemakend op alles af te rennen wat "hun terrein" betreed. Het zijn enorme ganzen die door hun gewicht ook niet kunnen vliegen en zwemwater is niet noodzakelijk. Een badkuip volstaat om mee te spelen en te wassen. Toegevoegd na 2 minuten:
Minstens 2 is wel zo gezellig voor elkaar.
Welke gans je ook neemt, het is een groepsdier!
Ganzen worden in tomen gehouden en dat is wel een zwikkie meer dan 2 :)
Hoewel:
--------voor beginners is een koppeltje volwassen dieren aan te raden omdat ganzenkuikens het beste door hun ouders worden opgevoed.--------

ALLE tamme ganzen zijn erg waaks naar vreemden. Sommige ganzen rassen slaan vaker aan en kunnen veel lawaai maken, andere zijn iets rustiger.

Woon je op een boerderij/buiten dan maakt het niet uit voor de buren.
Hoe dan ook van aanslaande wakende ganzen word je wel wakker, en dan is de keus uit 3 soorten wat mij betreft : Chinese Knobbel-, Pommerse of Emdener gans, take your pick.

Ganzen leven in groepen (in een toom) en hebben veel ruimte nodig ook met een badgelegenheid en veel gras. Ganzen moeten gehouden worden op een omheind stuk grasland , een ganzenweide , een richtlijn is 50 vierkante meter per gans. Een groep van 8 ganzen heeft genoeg aan een vijver van 6 vierkante meter.
--------voor beginners wordt een koppeltje volwassen dieren aangeraden omdat ganzenkuikens het beste door hun ouders worden opgevoed.--------

[Ik begrijp de voorkeur van de andere beantwoorders voor de Toulouse gans niet. Er kleven een paar bezwaren aan deze soort, bv het grote gewicht waar ze op gefokt werden, hetgeen niet meehelpt met de voortplanting. Met andere woorden je gekochte span (gent en jansje) zal langer dan verwacht alleen blijven of in het begin niet, maar later. Dan is een toom van 2 erg klein in de ganzenwereld en kwetsbaar en uiteindelijk duurder?]
http://parkboerderijdeurne.nl/parkdieren/grauwe-gans/toulouse-gans

Antwoord
Welke ganzen zijn het mees geschikt voor bewaking? { (levende ::)) }
ALLE ganzen zijn erg waaks naar vreemden.

Je hebt keus uit deze veel gehouden ganzen rassen:
-Chinese knobbelgans -knobbel op de snavel
-Pommerse gans - bont bruin wit
-Emdener gans - helemaal wit

Dan komt het dus neer op een keuze naar smaak, jouw smaak.
Zie je liever witte, bonte of knobbelganzen in de groene wei lopen?

Toegevoegd na 1 uur:
https://www.google.nl/search?q=foto+Chinese+knobbelgans&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi_gci43NbUAhXHZlAKHVbvCEoQ7AkIPw&biw=908&bih=563
https://www.google.nl/search?q=foto+pommerse+gans&sa=X&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwibosrb3NbUAhUNLlAKHVCABlkQ7AkIPQ&biw=908&bih=563
https://www.google.nl/search?q=foto+emdener+gans&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiz8MTt3NbUAhWEaFAKHY-hAcoQ7AkIQQ&biw=908&bih=563

Beter ook 'n foto erbij, maakt 't makkelijker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als je weinig ruimte hebt en geen water neem een koppel
cereopsis novaehollaniae
dat is een gans uit australië word hier ook gehouden houden niet van water (vind ik raar voor een gans) is erg waakzaam en onverdraagzaam naar alles
maar ze zijn wel erg mooi
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook wel de Hoendergans genoemd. Hoenderganzen zijn territoriaal ingesteld en komen uitsluitend in Australië voor en in het bijzonder op tussen het vasteland en Tasmanië gelegen onbewoonde eilanden. 's Zomers komen ze incidenteel naar het vasteland op zoek naar voedsel. Het dier gedijt goed in gevangenschap. De dieren planten zichzelf dan gemakkelijk voort indien ze over een ruim buitenverblijf beschikken. De hoendergans is een beschermde diersoort. Rond 1960 vreesde men nog voor uitsterven van de soort, maar door de bescherming van de vogels sindsdien - in hoofdzaak een jachtverbod – kon dit afgewend worden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoendergans
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja dat klopt ze verdedigde het weitje waar ik ze in het erg vel ging er ook nooit in zonder bezem en als een kip over de gaas ging was hij ook zo weer terug
Een groep Canadese ganzen hebben mij en mijn vriend ooit is aangevallen omdat wij een boterham aan het meer waren aan het eten, en het deed zeer! Dus volgens mij zijn Canadese ganzen een goede keuze zijn.