Hoelang moet de uv lamp aan?

Hallo,
Ik heb net een testudo horsfliedii landschildpad gekregen. Hij is geboren op 17-08-2019.
Ik heb een 175 watt uv lamp voor hem, maar hoelang moet ik die aanstaan en kan ik die op bepaald momenten uitzetten. Moet ik de uv lamp snacht aan laten?
Andere naam is de vierteenschildpad

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.7K
Rieneke1
4 jaar geleden
Overdag aan en uit voor de nacht.

Antwoorden (1)

Geef vierteenschildpadden in de zomer 12 tot 14 uur licht en warmte per dag. Zorg ervoor dat de dieren ook worden blootgesteld aan UVB straling. Als je kwiklampen hebt heeft je schildpad zowel warmte als UVB-licht.
Deze UVB verlichting kan bestaan uit speciaal hiervoor ontwikkelde spots, zoals bijvoorbeeld de kwikdamplampen of HID lampen van Reptech en Solar Raptor of speciale TL buizen van Exo Terra, Arcadia of andere speciale terrariummerken.
De intensiteit en wattage van de lampen die gebruikt moeten worden hangt vooral af van de hoogte van het terrarium.
De gemiddelde temperatuur in het terrarium moet ongeveer rond de 28 graden Celsius zijn. Zorg voor een zonplek waar de schildpad zich kan opwarmen en UVB op kan doen.
Deze warme plek mag 35 tot 40 graden Celsius zijn.
In de nacht mag de temperatuur rustig zakken tot 10 graden Celsius. Als de dieren overdag zich weer voldoende op kunnen warmen is een dergelijke daling in temperatuur absoluut niet nadelig voor de gezondheid.
Toegevoegd op 03 april 2020 20:12: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor alle informatie