Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben bidsprinkhanen een dag en nacht ritme?

Ik houd en kweek bidsprinkhanen als hobby. Ik gebruik om ze warm te houden warmte matjes. Nu wilde ik een terrarium in een vrij donkere ruimte zetten maar mijn vraag is nu of dit eigenlijk wel kan. Heel veel dieren krijgen stress zonder dag en nachtritme en ik vroeg me af hoe het bij bidsprinkhanen zit. Ze zijn zowel dag als nacht actief dus maakt het voor hun iets uit als het altijd dag of altijd nacht is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K
Ivana
5 jaar geleden
Een bidsprinkhaan heeft zeker een dag en nachtritme, al was het maar voor zijn ochtend- en avondgebed! :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat ze zowel dag als nacht actief zijn betekent geenszins dat ze geen dag en nachtritme kennen.
Mensen die afwisselend dag en nachtdienst hebben, hebben dat ook.
Bidsprinkhanen localiseren prooien met hun ogen. Daar hebben ze dus in elk geval licht bij nodig.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Ja want ze jagen alleen overdag
Bidsprinkhanen jagen vanuit een hinderlaag; ze blijven doodstil zitten tot er een prooi langskomt die vervolgens wordt gegrepen. Alleen een hongerig exemplaar zal actief op prooien jagen. Soorten die in voedselarme gebieden leven zoals woestijnen, foerageren actief op zoek naar voedsel. Bidsprinkhanen jagen altijd overdag, wat een belangrijk verschil is met de nachtactieve kakkerlakken waaraan ze verwant zijn.
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding