Man: Als je de staart voorzichtig omhoog tilt is er bij mannetjes duidelijk een zwelling zichtbaar aan de staartbasis, net boven de cloaca. Deze twee verdikkingen worden de hemipenis bulten genoemd. Hieronder bevindt zich de hemipenis. Baardagamen hebben een lange staart, wat de paring bemoeilijkt. Daarom is hun penis als het ware in tweeën verdeeld, hemi betekent half. Hierdoor kunnen ze zowel links als rechts contact maken met het vrouwtje, waardoor de kans op bevruchting aanzienlijk word verhoogd. Bij een volwassen man zijn de femoraalporiën duidelijk zichtbaar.
Vrouw: Bij het vrouwtje zijn geen zwellingen te zien bij de staartbasis. Bij vrouwtjes lijkt het echter op een kleine zwelling midden boven de cloaca. Bij vrouwtjes zijn de femoraalporiën minder duidelijk aanwezig dan bij mannetjes.

Vrouwtjes zijn soms wat steviger en vorser gebouwd in verhouding met mannetjes. Ook kunnen ze een minder ontwikkelde baard hebben. Aan alleen het formaat kun je niet bepalen of het een man of vrouw betreft.

Bij een volwassen man kun je op de onderzijde/binnenzijde van zijn dijen duidelijk de femoraalporiën zien, in de vorm van bruine puntjes.

De mannetjes gebruiken de femoraalporiën om stoffen af te zetten en hun territorium daarmee af te bakenen.

Bij vrouwtjes zijn de femoraalporiën minder duidelijk aanwezig dan bij mannetjes.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@fremar dit is dus een man ?
mannetje dat zie je aan de cloaca