* relatief sociale schildpad: Sternotherus Odoratus, meest aangeboden muskus schildpad
* in het wild leven muskus schildpadden solitair
* ze kunnen zeer oud worden tot wel 55 jaar.
-------
Er is meer sprake van gescheiden houden van mannetjes en vrouwtjes, M blijft jagen op V. Echter ook vrouwtjes onderling kunnen problemen geven. Daarbij komt nog de vraag welke soort je hebt, heb je liever een minder agressieve muskus schildpad kies van bv de S. Odoratatus of de S. Carinatus.
De Sternotherus Odoratus is de meest voorkomende en ook de meest aangeboden muskus schildpad. Een relatief sociale schildpad die over het algemeen makkelijk samen te houden is met soortgenoten.
N.B. In het wild leven muskus schildpadden overigens solitair.
Muskus schildpadden kunnen oud worden.. tot wel 55 jaar. Houdt hier rekening mee.
-------
Antwoord : kijk eerst of het mannetjes of vrouwtjes zijn. Dat is een belangrijk punt.
Hoe weet je zeker hoe oud je schildpad is?
Mannetjes zijn na ongeveer 5 à 6 jaar volwassen (schildlengte ca. 10-12 cm)
Vrouwtjes zijn al na 4 à 5 jaar volwassen (schildlengte 10 cm)
Pasgeboren jonkies hebben een schildlengte van 2 a 3 cm.
-------
Kortom: eerst zeker weten M/V? en is de leeftijd juist, welke muskus schildpad gaat het precies over, op basis daarvan kun je beslissen.