Werkt een buitenfilter ook voor een terrarium met 3 geelwangschildpadden erin ?

Heb 3 geelwangschildpadden mijn filter wat er nu in zit:https://www.bol.com/nl/p/tetra-terrariumverlichting-tetra-deco-filter-300/9200000023690742/ is de pomp van stuk en raakt laat het verf een beetje af het filter is ook zoon 6 jaar oud en sinds ik een iets grotere bak+1 extra geelwangschilpad heb gekocht kon het filter het niet meer goed schoonhouden en werd het platform te klein.
Heb dus een nieuw filter nodig en dacht zelf aan een buitenfilter maar werken buitenfilters ook met een terrarium met 3 schildpadden erin
Had al even gekeken en kwam op deze:https://www.amazon.de/Tetra-Außenfilter-leistungstarker-Schnellstart-Filtermedien/dp/B00I5IU0RM/
Zoja als een buitenfilter kan op een terrarium met 3 geelwangschildpadden is de gene die ik had gezien goed of is een ander beter of zijn er aparte schildpadden filters ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
Rieneke1
6 jaar geleden
Het zijn smeerlapjes dus je hebt een filter met een groot vermogen nodig. Ik had er een van Eheim. Laat je eens goed voorlichten in een speciaalzaak. Op het filter moet je niet beknibbelen, want schoon water is van groot beland.

Antwoorden (2)

Natuurlijk kan een buitenfilter gewoon bij schildpadden. Ik zal wel een goed en sterk filter halen, met veel filteroppervlak. Zo'n 5-10 maal de inhoud van je bak, per uur door het filter. Schilpadden vervuilen namelijk enorm, als ze groter worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een buitenfilter is zelfs veel geschikter dan een binnenfilter. De geelwangen gaan natuurlijk nog verder groeien en gaan steeds erger vervuilen. Zoals in de andere reactie al is gezegd: wel eentje kopen die groot genoeg is. Zelf heb ik een grote bak (120 x 50 x 40cm) en een zware Eheim Professionel 4 buitenfilter - dat gaat prima. Ik ken Tetra als merk niet, zou zelf altijd voor Eheim gaat (ook vroeger altijd met zowel aquaria als schildpadden gehad). Maar hangt ook af van hoeveel je wilt uitgeven natuurlijk.
De reacties op Amazon zijn best positief over die Tetra, maar bedenk wel dat schildpadden VEEL meer vervuilen dan een aquarium. Dus de aanduiding van liters (100 - 300l bij deze) moet je eigenlijk anders lezen; althans uitgaan van het laagste aantal.
Nog een tip: er zijn ook buitenfilters met verwarming, dan hoef je dus geen losse verwarming meer in je bak te hangen. Prettiger voor jezelf en voor de beesten.