Hebben schapen , koeien en paarden het niet koud in de winter als ze in de wei lopen?

als het stort regent en hele koude wind hebben ze het niet koud dan in de herfst en winter?
En zo niet hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Een paardenlichaam kun je niet vergelijken met een mensenlichaam. Een paard kan warmte produceren door de manier waarop zijn spijsverteringsstelsel is gebouwd. Door veel ruwvoer te eten genereren ze die warmte. Verder kunnen hun dikke wintervacht (daar kan geen mensen jas tegen op) uitzetten waardoor ze de prima isolatie hebben. Ook is hun neus erg goed in het opwarmen van koude lucht. Zo zijn er nog meer trucs die paarden kunnen als het koud is. Wel is het dus belangrijk om ze voldoende ruwvoer te geven anders kan de kachel niet branden. Als het regent voert een paardenvacht het water prachtig af. Er vormen een soort V vormen in de haren. Zelf let ik overigens wel op mijn oude pony van boven de 30 want oud of ziek heeft met kou en regen wel wat meer aandacht nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee, als het koud is kunnen ze dat goed hebben.
ik heb eens gelezen dat een koe zich het fijnst voelt bij een temperatuur rond de 5 graden celsius.
zonder schaduw in de hete zon staan vinden ze veel erger.
ook shetlandpaardjes bijvoorbeeld, die moeten buiten zijn.
zet ze op stal in de winter, en ze krijgen allerlei huidproblemen.
wel is het fijn als er een beschut afdak is, zodat ze als het te gek wordt wat beschutting kunnen zoeken.
13 jaar geleden
Nee, de meeste dieren zijn daar heel goed tegen bestand omdat ze hun winterjas dragen.
Wel is het belangrijk dat er genoeg niet bevroren water en goed hooi aanwezig is voor de dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste grote huisdieren kunnen redelijk wat kou, regen en enkele graden vorst verdragen. Koeien worden in de herfst doorgaans op stal gezet omdat de wei te drassig wordt maar vooral omdat het voor de boer werkbaar moet blijven. Tweemaal per dag melken betekent al gauw eenmaal in het (schemer)donker en met vorst is het al helemaal geen pretje, met bevroren apparatuur en melk die ook niet moet bevriezen, voordat ze in de koeltank belandt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee behalve als het hek open staat, dan tocht het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in de winter naar een manege of stal gaat zie je dat paarden een deken omhebben. dat is om hun warm te houden.