Hoelang en hoe zwaar mag je maximaal zijn voor een Welsh?

De pony is nu ongv. 1.25m en ik ben 50 kilo en 1.60m. is dat te zwaar?

een jaar geleden
3.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Hoi Lisaaa, waarom niet gewoon zelf gaan lopen?
Hoeft pony jou ook niet te dragen, wel zo fijn voor lieve dier.

Antwoorden (3)

Vind al googelend een tabel. Een robuuster pony kan iets meer hebben dan een slank exemplaar maar geeft een beetje een idee. Houd ook rekening met je uitrusting. Als ik de tabel zo zie, zit je aan de bovengrens.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Dat is niet zo in het algemeen te zeggen. Sommige Welshpony's zijn best wel rank gebouwd (veel bloed), andere zijn veel steviger. Van belang is ook hoe 'zwaar' je zit. Sommige ruiters bewegen goed mee met hun paard/pony, maar vooral beginners kunnen wel eens juist tegen de beweging in zitten. Dan voelt het voor je paard/pony veel zwaarder, omdat hij je bij elke stap als het ware mee moet duwen. Blijf in elk geval altijd lichtrijden, en ga in galop in de verlichte zit. Als je benen te lang zijn voor je paard/pony ligt de kuit ook niet lekker. Dan moet je je knieën (en misschien zelfs je dijbeen) van het zadel loslaten om kuit te kunnen geven, wat maakt dat je slecht meekomt met de beweging als hij ook werkelijk reageert op die kuit. Kuit- en zithulpen dien je samen, synchroon te geven. Met je knie los van het zadel gaat ook dat slecht of geheel niet. Om een beetje recreatief te rijden is dat allemaal niet zo erg, maar 'kijk' vooral naar je pony. Als hij gaat 'sjouwen', en direct weer uit de galop valt, dan is het wellicht toch allemaal net te veel.
een jaar geleden
Je kan er nog net op. Jouw Welsh pony is een B pony en B pony’s kunnen maximaal 52,5 kg dragen.
een jaar geleden