waarom maken mollen zulke grote molhopen en hoe kan ik het verhelpen?

2 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
2 jaar geleden
Ze maken tunnels, het afgegraven zand moet toch ergens heen.
ikbenevi
2 jaar geleden
Het zand komt uit de tunnels van de mol dat moeten ze gewoon ergens kwijt. Als je de molshopen wilt verhelpen zul je de mollen zelf moeten verdrijven. Dit kan door een mollen klem (dit is nog gewoon legaal) maar hiermee zal je de mollen wel doden. Als je de dieren in leven wilt houden kan je geur capsules, korrels of mollen kokers gebruiken. Als je dit niet wilt aanschaffen kan je ook gewoon de gang van de mol dichtmaken door het zand bij de molshoop in de gang te duwen. Dit zal ze niet direct verdrijven maar de kans is groot dat ze na een tijdje een nieuw huis gaan maken ergens anders. P.S. gebruik geen gif! Dit is voor mensen ook onprettig

Antwoorden (2)

De molshopen die je ziet, zijn ontstaan uit de aarde die vrijkomt bij het bij het graven. Deze grond is niet meer nodig voor het verstevigen van de wanden en wordt door het beestje naar buiten geduwd. Een hoop aarde, aan het einde van één van de vele gangen, zorgt voor frisse lucht in de woning van de mol.

Hoe krijg je ze weg?
- Strooi uien of knoflooksnippers in de gangen. Door de stank worden de mollen verjaagd. Of stop een in terpentijn, ammonia of petroleum gedrenkte doek in de mollengang.
- Mollen hebben een uitstekende tastzin en zijn gevoelig voor trillingen. Een goedkope manier is het plaatsen van plastic flessen in een mollengang. Je plaatst hiervoor een plastic fles zonder bodem met de hals naar boven in de mollengang. Zodra de wind dan in de hals van het flesje blaast gaat het flesje fluiten en trillen en hier hebben mollen een hekel aan. Dit is een goedkope en beproefde methode.
- Je kunt ze eventueel ook vangen in speciale vangkooien en elders loslaten. Nadeel is dat je de vangkooi dagelijks moet controleren want een mol kan niet al te lang zonder eten en kan overlijden aan de stress.
2 jaar geleden
Mollen verplaatsen veel grond als ze een nieuw gangenstelsel maken. E4ens dat ze daar klaar mee zijn, komen er geen nieuwe hopen meer bij.
De opgeworpen aarde is van prima kwaliteit: je kan het wat uiteen harken, maar het is ook prima geschikt als potgrond.
Laat de diertjes verder met rust: ze zorgen voor een goed doorlatende bodem en eten veel diertjes, zoals emelten en larven, waar een tuinierder niet blij mee is. Hoe ze dus liever te vriend.