Nee. Ze behoren wel allebei tot de marterachtigen.

De nerts is een roofdier uit de familie der marterachtigen (Mustelidae). Dit is zowel de Europese nerts (Mustela lutreola) als de Amerikaanse nerts of mink (Mustela vison) en de uitgestorven zeemink (Mustela macrodon).
Het bont van de nerts is gewild en veel pelsdierfokkerijen houden deze soort dan ook.

De fret (Mustela putorius furo) is de gedomesticeerde vorm van de bunzing en behoort ook tot de marterachtigen.
Het diertje wordt bij de jacht gebruikt, dit heet fretteren: een fret wordt een konijnenhol ingestuurd. De lucht van de fret doet een konijn zoveel angst inboezemen dat deze, indien hij de fret ruikt, spontaan zijn hol verlaat. De jager staat dan aan het eind van dit hol met een net klaar om het konijn te vangen. Om te fretteren moet men wel een vergunning aanvragen.