Ja, die hadden ze.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Kip_(vogel)#Oorsprong vind je hierover onder meer:

"Oorsprong

Een van de waarschijnlijke voorouders van de kip is het bankivahoen, of rode kamhoen, een in het wild levend kamhoen uit het geslacht Gallus dat voorkomt in Zuidoost-Azië. De wetenschappelijk-Latijnse naam voor deze vogel is Gallus gallus.

Waarschijnlijk is het huishoen uit het bankivahoen gedomesticeerd. De invloed van eventuele andere, in het wild levende hoenderachtigen kan niet geheel worden uitgesloten, maar het is inmiddels wel duidelijk dat het bankivahoen de belangrijkste voorouder is. Hoe en wanneer het proces precies is verlopen, is evenmin volledig bekend. Onderzoek gepubliceerd in 2014 op mitochondriaal DNA van fossiele kippenresten, suggereert dat het startpunt in Noord-China zou hebben gelegen, zo'n 10.000 jaar geleden. Daarmee zou de tamme kip ruwweg een tijdgenoot zijn van de andere landbouwdieren."

Kijk voor meer informatie op die website, zo raad ik je aan. Daar vind je ook meer verwijzingen naar andere pagina's van Wikipedia, zoals over het bankivahoen.