Verslikt een olifant zich wel eens?

Olifanten halen met hun slurf water uit een vijver, emmer etc. Daarvoor moeten ze het opzuigen. De slurf is een verlengde van hun neus. Oftewel, als ze dit te ver doen, zouden ze zich verslikken, proesten o.i.d.
Moeten olifanten dit leren (tot hoever ze het water in hun slurf kunnen opslurpen) of hebben ze een fysiek systeem dat ze behoud voor het te ver water opzuigen in hun slurf?

4 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Of een olifant zich kan verslikken weet ik niet, maar een Nederlands Dagblad kan zich wel verslikken.
https://circusweb.nl/ad-verslikt-zich-in-artikel-over-olifantenopvang/

Antwoorden (2)

Sommige mensen hebben zich erop getraind om (zout)water via de neus op te snuiven en dan via de mond weer uit te spugen. Een duidelijke aanwijzing, dat er tussen neusholte, luchtpijp en mondholte een aantal afsluitingen mogelijk zijn. Als zo'n afsluiting even niet of te weinig werkt zal men zich kunnen verslikken.
De OLIFANT gebruikt zijn slurf nog heel veel uitgebreider dan de mens zijn neus. Er wordt niet alleen water opgesnoven, maar ook zand e.d.. Omdat het voor de olifant "dagelijks werk" is zal het geheel van organen nog heel veel beter zijn aangepast tegen verslikken, dan bij mensen. Natuurlijk blijft een verslikking bij een olifant mogelijk, maar het zal nooit veel voorkomen. Onder de link staat een prachtig verhaal over deze Multi-tool van de olifant die ook weer aangeeft hoe prachtig en verrassend de natuur in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
De basis vraag wordt hier mee niet beantwoord. Moet een olifant leren drinken met de slurf en zo ja, zie je dan inderdaad bij kleine(re) olifanten dat ze te veel water opzuigen en daar last van hebben.
Verslikken is dat water, voedsel, zand terecht komt in de luchtpijp.
Alle zoogdieren hebben de slokdarm en luchtpijp dicht bij elkaar liggen (anatomie).
Alle zoogdieren kunnen zich dus verslikken. Ook de olifant.

De slurf heeft er eigenlijk niks mee te maken.
Het is wel een sterk gespierd orgaan waar de baby olifant mee moet leren omgaan.
De baby moet dat orgaan leren hanteren.

Dus als een olifant bijvoorbeeld water opzuigt en naar zijn mond brengt, zal er weinig mis gaan. Komt het water in de luchtpijp, zal het beest zich verslikken, net als de mens, een hond, kat en elk ander zoogdier.
Het kan wel dat de olifant ‘niest’ doordat er teveel water, stof etc in de slurf komt.
Zie hiervoor de bron.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Dus als olifanten de slurf moeten leren hanteren, neem ik aan dat je het "verslikken" / water te ver in je neus krijgen bij kleine olifanten vaker moet voor komen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dan kunnen ze idd nog niet bepalen hoeveel water er in de slurf past.
Maar echt verslikken is dat dus niet.
Verslikken is echt iets in de luchtpijp krijgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In het begin struikelen ze letterlijk over hun slurf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In het begin drinken ze ook gewoon met de mond bij de moeder.
Zal nog een bron toevoegen.