Een alpaca of een llama?
Er zijn twee belangrijke verschillen waaraan je aan het uiterlijk ziet of je met een alpaca of lama te maken heeft: de oren en de vacht. Alpaca's hebben daarnaast een veel zachtaardiger karakter dan lama's en spugen niet zomaar op je.
Een alpaca heeft rechte, spitse oren. Een lama heeft daarentegen duidelijk herkenbare bananenoren.

Lama’s hebben geen vacht, maar haar. Dit lamahaar kun je niet spinnen en valt jaarlijks uit. De lama's hoeven dus niet geschoren te worden.

Lama’s staan bekend als het 'Schip van de Andes'. Hun rug is zeer geschikt om vracht te dragen. Dat geldt niet voor alpaca's. De alpaca is geen lastdier. Hun rug kan eigenlijk niets dragen, niet eens een klein kind.
4 jaar geleden
Nee.

Lama's en alpaca's behoren beide tot de familie van de kameelachtigen, Camelidae. Een alpaca wordt ook wel een berglama genoemd. Maar het zijn verschillende dieren. Als je goed kijkt zijn er zelfs behoorlijke verschillen.

- Lama’s hebben geen vacht, maar haar. Dit lamahaar kun je niet spinnen en het valt jaarlijks uit dus een lama hoeft niet te worden geschoren. Alpacawol behoort tot de meest luxe wolsoorten ter wereld. Alpaca's worden elk jaar geschoren en leveren dan zo'n 4 kilo wol op.
- Een alpaca heeft rechte, spitse oren. Een lama heeft daarentegen banaanvormige oren.
- De lama is een stuk groter dan de alpaca.
- De kop van een alpaca is kleiner die van een lama. Doordat de alpaca in z'n geheel compacter is dan de lama krijgt het dier zoʹn schattige uitstraling. Alpaca's hebben ook een veel zachtaardiger karakter dan lama's en spugen niet zomaar op je.
- Een lama kan tot 200 kilo wegen, terwijl een alpaca 40 tot 70 kilo weegt.
- Een lama kan een rughoogte van meer dan 110 cm hebben, terwijl een alpaca over het algemeen niet veel hoger is dan 80-90 cm.
Toegevoegd op 12 januari 2020 14:21: tekst