Hoe leven schapen in het wild?

Ik zag net het nieuws over het schaap met de meeste wol, maar hoe gaat dit in de natuur? Leven schapen dan niet in de natuur, want hoe verliezen ze anders hun wol?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (3)

Wilde schapen verliezen hun wol doordat het eraf schuurt of door in de rui te komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De schapen zoals wij ze kennen door het fokken op hun wolopbrengst zo ver van de natuur af komen staan dat ze afhankelijk van mensen zijn geworden om hun wol te verliezen.
Een ontsnapt gedomesticeerd schaap zal mee en meer wol krijgen totdat ze er uiteindelijk aan bezwijkt. Simpelweg omdat de bewegingsvrijheid door de overdadige wol wordt beperkt. Hierdoor zijn de mogelijkheden om te ontsnappen uit gevaarlijke situaties op een bepaald moment zo beperkt dat het dier om zal komen.

Het vroegere wilde schaap had veel minder wol en leek qua uiterlijk erg op de geiten die we nu kennen.
LeonardN
4 jaar geleden
+Ah nooit geweten.
De huidige wilde schapen zijn bedekt met een dikke laag haar om ze tegen kou te beschermen. Deze jas bevat lange, stijve haren over een korte, wollige ondervacht, die in de herfst groeit en in het voorjaar wordt afgeworpen.
Hiervoor is dus geen menselijk ingrijpen vereist.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Samen met oze's antwoord een duidelijk beeld voor de vrager denk ik.