Mogen pony's en paarden de hele dag in de volle zon blijven op deze hete dagen?

We hebben sinds kort een pony die bij een manege de hele dag in de weide staat. Echter, in het stukje waarin zij staat is geen schaduw. Zij heeft voldoende te drinken, zowel uit de beek als uit tonnen met water. Maar 40 graden lijkt me wel veel voor een dier dat niet even kan verkoelen in de schaduw. Zowel de voorzitster als een andere ervaren persoon zegt dat een paard of pony daar geen last van heeft. Niettemin zie ik dat de pony's en paarden die in de weides staan waar wel schaduw is, de schaduw opzoeken.

4 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De hele dag in de volle zon, is voor elk dier erg slecht. Ponnies, koeien, honden en mensen! Doe zoals wij doen met de hitte voor onze dieren: zet ze nachts in de wei en overdag op stal. https://www.bitmagazine.nl/actueel/hitteplan-voor-paarden/111607/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Goeievraagstell Is het een idee om de dierenpolitie in te schakelen?
Bel 114 , wel eerst foto's maken morgenochtend vroeg even, ==paarden/pony's zonder schuilstal== ook al is het water goed verzorgd, dan nog is dit niet juist. Niet goed genoeg.

Daarna dit zsm bespreken/ klacht indienen bij 114.
Morgen wordt het nog erger. Tussen 11.00 - 15.00uur als ik me niet vergis heetste deel van de dag. Dat betekent voor ons niet naar buiten. Ongetwijfeld geldt dit in meerdere mate voor de pony en paarden buiten.
Morgen wordt het nog warmer = nee Heter! N.B.
Zou het een idee zijn om 's morgens de pony elders onder te brengen? Al dan niet tijdelijk, zoals nu gaat het duidelijk niet goed... Ik zou zeggen kom in actie Goeievraagstell!

Antwoorden (1)

Nee, zeker niet. Ieder paard of pony moet schaduw kunnen opzoeken en bescherming tegen andere weersinvloeden als regen en wind.
Er hoort een schuilstal te staan.