Geiten zijn echte knabbelaars en knabbelen de hele dag graag aan wat houtachtige gewassen, bomen, struiken en hooi. Het zijn herkauwers, dus anders dan konijnen. Omdat de geiten vrij veel droge stof binnen krijgen en de dikke darm toch veel vocht opneemt hebben de geiten vrij droge keutels. Toch zijn die keutels ofwel sikkepitten minder droog en hard dan van konijnen.
Konijnen hebben een zogenaamde stopmaag en moeten constant blijven eten met kleine beetjes om het voedsel door het spijsverteringskanaal te krijgen. De konijnenkeutels zijn iets kleiner dan een sikkepit en veel droger. De konijnenkeutel bevat alleen droge onverteerbare stoffen.
Voor zowel geiten als konijnen geldt, dat de (vrij) droge kleine keutels makkelijker uit te poepen zijn als een soort knikkertjes; anders zouden het droge stokjes moeten zijn en die raak je niet makkelijk kwijt.

Hoewel andere herkauwer als herten en schapen grote keutels hebben zijn ook die erg droog. Ook de grazers die je in de natuurgebieden tegenkomt hebben wel grote, maar heel droge ontlasting.
De belangrijkste oorzaak, dat de geitenkeutel véél kleiner is dan van b.v. schapen komt ook door zijn toch wel heel dunne endeldarm en kleine poepgaatje ofwel geitenoog.