Komen er wasberen voor in Nederland of is dit de wasbeerhond?

Ik hoorde laatst dat wasberen steeds meer voorkomen in Nederland maar lees nu overal over de wasbeerhond. Welke komt er nou voor in Nederland?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Voortplanting wasbeer in Nederland een feit
14 december 2017

Tijdens monitoringsonderzoek naar otters in de Gelderse Poort, verscheen een wasbeer in beeld op een cameraval in de Rijnstrangen. Reden om even stil te staan bij deze exoot. Wat is het laatste nieuws omtrent dit dier in Nederland? Afgelopen augustus zagen gediplomeerde jagers voor het eerst in Nederland een volwassen wasbeer met vier jongen. Nu weten we dus dat de dieren zich hier voortplanten.
Van de week was de wasbeerhond op camera vastgelegd dus ook die komt in het wild in Nederland voor.
5 jaar geleden
Beide zoogdieren komen inmiddels voor in Nederland. De twee zijn alleen niet aan elkaar verwand en eigenlijk zit het antwoord al in de naam. De wasbeer is familie van de groep de kleine beren en de wasbeerhond (hiernaast) is een hondachtige, net als de wolf en de vos. Deze laatste laat zich met name zien in de provincies Friesland, Groningen, Overijssel, Drenthe en de Achterhoek. Ook zijn ze te vinden op de Veluwe. De wasbeer wordt steeds vaker waargenomen in het zuiden van het land, met name in Limburg.