Voor een paard moet je uitgaan van 0,5 ha , ga voor 2 shetjes uit van 800 tot 1000 vierkante meter.
Voor 2 shetlanders geldt een halve ha minstens en afhankelijk van bijvoeren, jaarrond in de wei etc.
Per paard is 0,5 – 1 hectare weiland nodig indien ook het ruwvoer voor de winter meegerekend wordt, anders biedt 1 hectare weiland ruimte aan circa vier paarden. Voor de opfok van jonge paarden is een oppervlakte van minimaal 2 hectare per perceel gewenst, hoe groter hoe beter.
---
Verschillende meningen, veel gelezen, een punt: denk beter niet aan pony's in de tuin. Is de tuin groot genoeg, kunnen ze rennen, is er plaats voor een schuilhok/stal en heb je buren? Informeer bij de gemeente of het mag: pony's in de tuin.
---
Tip: om altijd gras te hebben is het handig om meer weiland te hebben en dan gedeelten af te zetten, zodat het gras bij kan komen.
---
Vergeet niet dat er ook een schuilstal aanwezig moet zijn tegen extreme weersomstandigheden. In de winter als bescherming tegen koude, wind, sneeuw, ijs en vooral neerslag, regen veroorzaakt regenschurft. In de zomer moet de schuilstal schaduw bieden. Oppervlak schuilstal: circa 3,5 m² per paard.

Antwoord: 0,5 ha = 5000 m²