Hoe gaat bij (andere) primaten de overstap van moedermelk naar vast voedsel?

Welk voedsel beginnen ze mee?
Op welke leeftijd?
Welke rol speelt de moeder hierbij? Geeft die voedsel aan? Of kauwt ze soms voor?
Leert een kleintje door zelf te onderzoeken wat eetbaar is en wat niet? Of leren ze dat van anderen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Dat ligt aan de soort primaat.
Je hebt de mensapen, apen en half-apen. Hierin heb je dan weer allerlei soorten apen.
Je kunt hier niet 1 antwoord opgeven. Misschien kun je de vraag iets concreter stellen.
In het kort kun je wel zeggen dat de alle primaten in het begin bij hun moeder drinken.
Meestal is de tijd dat zij moedermelk drinken langer dan bij de mens. Er zijn zelfs gevallen bekent (orang-oetan) dat het jong 9 jaar melk dronk bij de moeder.
Indien de jongen overgaan op vaste voeding, heb je eigenlijk vooral 2 manieren:
De moeder stopt het in de mond van het jong.
Moeder doet het voor en het jong kopieert de moeder.
Maar zo strikt gaat het ook allemaal niet, want er zijn ook apen, die bij voedselschaarste weer tijdelijk hun jong gaan zogen.
Dan heb je natuurlijk ook nog dat alle primaten ander voedsel tot zich nemen, zowel verschil in plantaardig als dierlijk voedsel.
Indien je hier een verslag of iets dergelijks van gaat maken, zou ik per primaat bijvoorbeeld 1 soort apen uitwerken. Dan kun je deze onderling ook vergelijken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Het is niet voor een verslag maar gewoon eigen interesse/nieuwsgierigheid. Als ik specifieker moet zijn wat betreft de diersoort dan graag deze informatie over chimpansees, bonobo’s en orang oetangs. Er zal toch wel een keer studie naar gedaan zijn? Daar ben ik heel benieuwd naar.
Hoe kom jij aan de informatie in je antwoord?