waarom valt een roofdier aan?

Als je langs een tijger of leeuw loopt zal hij je vast aanvallen maar waarom? Doet hij dat omdat hij bang is of omdat je in zijn terretorium komt ofzo iets alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
tinus1969
5 jaar geleden
Het interessante is, dat het helemaal niet zeker is dat een leeuw of tijger je zou aanvallen - veel dieren (juist ook roofdieren) vermijden onnodige confrontaties.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar soms vallen wilde dieren ook uit het niets aan doen ze dat omdat ze aggressief zijn of zit het in hun instinct?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als er een Leeuw op je afkomt, dan moet je stil blijven staan. De Leeuw zal dan weggaan.

Antwoorden (1)

Een roofdier valt aan uit angst, uit territoriumdrift of door honger gedreven komen ze naar gebieden waar mensen wonen om daar normale prooidieren te vinden.
Een mens wordt in principe niet als prooi gezien.

Voorbeelden van roofdieren en hun beeldvorming
De leeuw
Aanvallen van leeuwen vinden in het wild bijna niet plaats om de simpele reden dat zij in het wild alleen nog maar in beschermde natuurgebieden voorkomen of in de directe omgeving daarvan. Het aantal leeuwen is in de laatste jaren sterk afgenomen. Volgens schattingen zouden er nu nog ongeveer 40.000 exemplaren zijn. Twintig jaar geleden waren er dat nog ongeveer 80.000. Deze halvering heeft te maken met de steeds kleiner wordende leefgebieden. Van deze 40.000 dieren heeft nog niet eens één procent ooit op een mens 'gejaagd'.

De tijger
De tijger wordt alom beschouwd als de meest beruchte mensendoder. Vooral in het grensgebied tussen Bangladesh en India zou de tijger jaarlijks zo'n vijftig menselijke slachtoffers maken. Doordat er er altijd massaal jacht op dit roofdier is gemaakt, is de tijgerpopulatie zeer klein geworden. Er leven op dit moment nog geen 4000 exemplaren in het wild. De tijger is nu dus zeer zeldzaam en behoort tot de beschermde diersoorten op aarde.

Meer voorbeelden in de bron.