Wat is er mis met mijn paard en gaat dit over?

Ik heb een 4-jarig paard gekocht maar nu blijkt na een week dat ze niet helemaal lekker loopt. Zelf zien we er niet veel aan, zelfs niet met rijden, maar na een buigproef bij een klinische keuring hinkte ze met haar rechtervoorbeen toen ze op de volte moest. Wat zou dit kunnen zijn? Ze komt wel van een boer die 1x in de week een buitenrit deed met haar (wat alleen maar rechtdoor is). Misschien komt het doordat ze nu ineens rondjes moet lopen in een bak ipv alsmaar rechtuit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vraag advies bij een hoefsmid.
Misschien moeten haar hoeven bijgewerkt worden ?

Antwoorden (2)

Dat het paard nu op de volte moet lopen heeft er weinig mee te maken.
Bij een buigproef is het normaal dat het paard enkele stappen onregelmatig loopt, maar dat moet heel snel weer over zijn.
Maar wie heeft die buigproef gedaan? Je spreekt over een keuring. Hij/zij zal je toch wel hebben verteld wat het resultaat van de keuring was?
Kreupelheid (onregelmatigheid) kan vele oorzaken hebben. Bij een 4-jarige denk je niet direct aan slijtage, maar het is onverstandig m.i. om hier te gaan speculeren over wat het dan wel kan zijn.
Zelf zie je er niet veel aan, zeg je. Bij een jong paard, waar je een nette prijs voor hebt betaald, hoor je er helemaal NIETS aan te zien.
Als je twijfelt, vraag een dierenarts of een andere deskundige om er naar te kijken. Mocht er werkelijk wat mis zijn, dan is het van belang dat je zo snel mogelijk reclameert bij de verkoper.
5 jaar geleden
Misschien is het paard gewend om recht te lopen omdat hij/zij eerst ook in een rechte lijn loopt. Je kan als je op de manege of stal misschien aan de halster+halster touw even door de bak rondjes lopen of door het bos. En je kan ook soms meer bochtjes en vormpjes maken. Dit was ook met mijn verzorgpony Zundert. Zijn baasje liep alleen maar een stukje op de weg heen en terug. Je moet meer lopen met hem/haar.