Hoe zijn vossen op het land van Saeftingen gekomen? 10-15 jaar geleden? Ik hoorde dat op tv.. ..?

bij het programma Vroege vogels..Dan moesten de vossen toch het Rijn-schelde kanaal oversteken..via een brug..Dat in 1975 in gebruik is genomen..En het kanaal door Zuidbeveland??

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Het verdronken land van Saeftinghe bevindt zich ten zuiden van de vaargeul van de Westerschelde en het Nauw van Bath. Tegen de bedijkte linkeroever aan: de dijk van o.a. de Hedwigepolder.
De vossen zitten van oudsher al in Vlaanderen, d.w.z. aan die zijde van de rivier.

“Met regelmaat verdrinken tijdens springtij zowel jonge vossen in hun holen (in het schor) als door het hoge water verraste volwassen vossen. Dit heeft echter weinig invloed op de vossenstand, aangezien deze territoria snel worden overgenomen door _nieuwe vossen uit de polders_ of nakomelingen van vossen die hun holen veilig in de hoogste delen van Saeftinghe hebben.”
https://www.saeftinghe.eu/nl/natuur/zoogdieren

Die aangrenzende polders horen, afgezien van een reep Zeeuws-Vlaanderen met o.a. de Hedwigepolder, tot het Belgische Oost-Vlaanderen. Bij uitstek een gebied waar men vossen ziet!
“In het Mercatorhuis – niet toevallig genoemd naar de beroemde Waaslandse cartograaf – ontdek je waarom Reynaert en het Waasland in een adem worden genoemd. Aan de hand van atlassen en kaarten uit de 16de en 17de eeuw krijg je een inkijk in het historische landschap van Reynaert de vos.”
https://www.routeyou.com/nl-be/route/view/5346347/recreatieve-fietsroute/vossen-fietsroute-traject-1 .

Het antwoord op de vraag is dus dat ze vanuit de polders de Scheldedijk over zijn gelopen; het buitendijkse gebied daar staat meestentijds grotendeels droog.

De in de vraaguitleg genoemde kanalen bevinden zich in Zuid-Beveland (dat de rechteroever van de rivier vormt), en die kanalen belemmeren de uit (Zeeuws-) Vlaanderen komende vossen in het geheel niet om op de schorren van het Verdronken Land van Saeftinghe te komen.