Waar zit het koeienparadijs?

Het pauperparadijs is de titel van een bestseller. Er is ook een koeienparadijs: opvang voor afgedankte koeien. Nu vooral in het nieuws vanwege koe Hermien uit Lettele.
Op zondag 28 januari 2018 besteedde Vroege Vogels op de radio uitgebreid aandacht aan het koeienparadijs. Maar waar dat koeienparadijs nu is? De luisteraars kregen vele malen te horen dat het in het Friese Oldeberkoop is.
Daar zet ik grote vraagtekens bij.
Weekblad de Groene heeft ooit (op 20 november 1996) deze plaatsnaam genoemd. En zoals het wel vaker gaat: eenmaal fout genoemd, later vele malen fout genoemd.

6 jaar geleden
2.2K
Inekez1
6 jaar geleden
https://www.bol.com/nl/p/het-koeienparadijs/9200000079711578/?Referrer=ADVNLGOO002008J-RSUFTBP2RVCI4-226740458382&gclid=EAIaIQobChMI4qel7s762AIVZijTCh0B_gr4EAAYASAAEgLo0vD_BwE https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/het-koeienparadijs-in-oldeberkoop
Inekez1
6 jaar geleden
Je gaat er van uit dat er iets 'fout' is vermeld. Dat is niet het geval. Het programma had het over de Stichting De Leemweg en die stichting is gevestigd in Oldeberkoop. De stal waar de koeien staan ligt in Zandhuizen en dat ligt tegen Oldeberkoop aan. De stal heet niet 'Het koeienparadijs' maar dat is de titel van een boek dat gaat over de koeien en over de stichting.
LeonardN
6 jaar geleden
https://www.koeienrusthuis.nl/
"
Deeladoptie voor Anne dankzij 'Het koeienparadijs'
Anne 4Het fotoboek 'Het koeienparadijs', waarin schrijfster Bibi Dumon Tak het levensverhaal van een deel van de kudde van Bert Hollander beschrijft, heeft nogal wat teweeg gebracht. Sinds het boek 2017 op de markt kwam, is de Leemweg overspoeld met nieuwe aanvragen voor adopties. En daar zijn we natuurlijk ontzettend blij mee! Deze week kwam er weer een adoptiemelding binnen, voor Anne. Holstein-Friesian os Anne is de zoon van de Duitse koe Katrin, die een paar maanden voor zijn geboorte naar de Leemweg werd gebracht. De boer bij wie Katrin woonde, dacht dat zijn koe niet drachtig kon worden, maar niets bleek minder waar! Op 18 juni 2015 zag Anne op de Leemweg het levenslicht. Helaas is Katrin eind december 2015 overleden aan een maagverlamming, maar Anne heeft, dankzij het feit dat hij op de Leemweg werd geboren, toch nog zes maanden mogen genieten van een innige band met zijn moeder, bij wie hij nog dagelijks dronk. Ellen uit Deventer besloot om Anne te adopteren. Ze schreef ons: "Jullie stichting heb ik overigens leren kennen door het boek 'Het koeienparadijs', wat ontzettend mooi geschreven!". Bedankt voor het compliment Ellen, we zullen het aan Bibi doorgeven. En hartelijk dank voor je steun aan Anne en de Leemweg!
"

Het beste antwoord

Er is geen koeienrusthuis dat het Koeienparadijs heet, maar het huis dat wél als enige in Nederland bestaat heet De Leemweg en dat bevindt zich in het Friese plaatsje Zandhuizen: Leemweg 10, 8389 TL.
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Zo zit het.
Na het stellen van de vraag tikte ik bij Google in: koeienparadijs Oldeberkoop. Rechtsboven zie ik een foto, adres en telefoonnummer die niet zijn van het koeienrusthuis. Foto en adres kloppen niet en het telefoonnummer (kengetal 0310) bestaat niet.
Inekez1
6 jaar geleden
De Leemweg is een stichting. Google geeft het adres dat de stichting zelf hanteert als contactadres. https://www.koeienrusthuis.nl/contact Contactadres is in Oldeberkoop
Staladres: Leemweg 10 8389TL Zandhuizen
Inekez1
6 jaar geleden
Dat telefoonnummer dat google geeft is wel grappig. Dat is het bankrekeningnummer!
LeonardN
6 jaar geleden
Het telefoonnummer zal een fout zijn door een bot. Deze heeft 031 opgevat als het begin van een Nederlands telefoonnummer. Een kijkje op de contactpagina lost de verwarring op: https://www.koeienrusthuis.nl/contact BIC RABO NL 2U
IBAN NL 95 RABO 0310236355 Staladres:
Leemweg 10
8389TL Zandhuizen
mob: 06 21461941 (Het was dus een deel van het IBAN)
SentWierda
6 jaar geleden
Een stichtingsadres kan in elke willekeurige plaats in het land zijn: het is gebonden aan een persoon (stichtingsbestuurder), niet aan een bedrijf. In dit geval gaat het erom waar fysiek het koeienonderkomen is gevestigd. En dat is in Zandhuizen.
SentWierda
6 jaar geleden
Het koeienrusthuis ligt nabij de weg van Noordwolde naar Oldeberkoop, de Oldeberkoperweg. Het ligt in het gehucht De Meenthe, dat behoort tot het dorp Zandhuizen dat weer valt (wat voorzieningen betreft: winkels en scholen) onder de woonkern Noordwolde.
Met andere woorden: er zijn drie goede antwoorden mogelijk op mijn vraag: De Meenthe, Zandhuizen en Noordwolde.
Vele jaren lang werd altijd Zandhuizen genoemd als de vestigingsplaats. Kortgeleden verschijnt een boek over het rusthuis en sindsdien (ook bij Vroege Vogels) is het Oldeberkoop. Terwijl er nog nooit een koe in Oldeberkoop heeft gerust..
Inekez1
6 jaar geleden
De stichting heeft als vestigingsplaats Oldeberkoop. De stal staat in Zandhuizen. Om dan Noordwolde te noemen als plaats zou niet logisch zijn. De Meenthe komt als naam op verschillende plaatsen in Nederland voor en maakt het dus extra verwarrend. Als het echt over de stal en de koeien gaat zou het Zandhuizen moeten zijn. Gaat het over de stichting en het werk dat de stichting doet, dan kan ook Oldeberkoop als vestigingsplaats worden genoemd.