Welk voedsel mag een vos zeker niet eten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.8K
tinus1969
6 jaar geleden
Hoezo? Wil je vossen kweken of vergiftigen?

Het beste antwoord

Theobromine is hartstikke dodelijk voor hondachtigen en dat zit dus in chocolade. Geef dus nooit een reep chocolade aan een vos.

Verder zal het dier misschien van sommige dingen wat last met het maag-darmstelsel krijgen van voedsel wat niet voor dieren bestemd is, maar zo snel zal het niet fataal zijn. De kans op uitdroging door braken/diarree is echter wel altijd aanwezig bij verkeerd voedsel.

Het beste is om een vos helemaal niet te voeren! Het is een wild dier en geen dier is zo slim in het vinden van voedsel als een vos. Het heet niet voor niets 'zo slim als een vos!' Jammer genoeg zijn er veel mensen die het 'zielig' vinden als een vos er mager uitziet en 'vast honger heeft' omdat hij anders niet in hun buurt was gekomen.
De mens zorgt nu eenmaal graag voor dieren en ze vergeten dat dit geen huisdier is.
Wilde dieren zullen echter ook snel weten dat er bij mensen eten te halen valt als ze dit regelmatig krijgen.

Ze worden dan steeds minder schuw en benaderen de mensen steeds meer en eerder.
Mensen vinden het leuk als het dier het eten uit hun hand aanneemt....maar het is en blijft een wild dier dat zomaar een hap uit de hand kan nemen en daarbij ook de hand bijt! Het zal je kind wezen in het wandelwagentje, dat op een stuk liga knabbelt en de vos ziet dit als lekker hapje.... Een kinderhandje is dan snel meegenomen in de bek van zo''n dier....ze worden dan ook steeds brutaler en vallen sneller aan als ze geen natuurlijke angst meer voor de mensen hebben, met alle gevolgen van dien.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is kennelijk geen sprake van: 'de vos is een uitgesproken alleseter!'

De vos is een uitgesproken alleseter en voedselopportunist. Hij eet knaagdieren (in Vlaanderen vooral bruine ratten), vogels en wilde konijnen, insecten (kevers, sprinkhanen en rupsen), regenwormen, eieren, aas (verkeersslachtoffers) en afval.
Het leven van de vos | Natuurpunt
https://www.natuurpunt.be/pagina/het-leven-van-de-vos
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Dat een vos alles eet, wil niet zeggen dat een vos alles màg eten. Duiven eten complete pinda's, terwijl het niet goed voor ze is.
Zie:
https://www.startpagina.nl/v/dieren/vogels/vraag/635322/voeren-halsbandpatkieten-buiten-pinda-dop Even doorzoeken?
een vos komt aardig overeen met een hond lijkt me, dus voedsel wat een hond niet mag lijkt me ook niet goed voor een vos. Denk dan aan erg zout en/ of gekruid eten, avocado's, druiven, chocolade, veel ui of knoflook.

Af en toe wat vet mag best, maar niet te veel, en verder dierlijk zowel als plantaardig eten.