Welke (melk)koe produceert het MINSTE melk per jaar?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik bedoel dat de koe wel melk geeft en dan welk ras het minst geeft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is nogal discussie over wat je exact bedoelt met de vraag, kan je de vraag verduidelijken?

Het beste antwoord

Het laagst gemeten getal dat ik heb kunnen vinden (welke niet 0 is) is
~1324 kilo (ongeveer hetzelfde als liter) melk per jaar als je 365 dagen zou melken. Dat zou van een Randall zijn.

(8 lbs /3,6 kilo melk per dag)
http://www.randallcattleregistry.org/page4.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus!
Tot nu toe het enige antwoord wat bij de geest van de vraag past.

Andere antwoorden (2)

Dat is de (melk)koe die niet een kalf gekregen heeft.

Alleen na zwangerschap en het krijgen van een kalf komt de melkproduktie op gang. Daarna wordt het kalf van de moederkoe verwijderd en worden koeien voortaan gemolken. De melk gaat naar de fabriek en eindig o.a. in melkpakken voor consumptie voor de mens/consument.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alleen door zwangerschap ...etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
En worden koeien voortaan gemolken....helaas herhaalt dit zich ieder jaar weer: de koe wordt drachtig gemaakt, werpt haar kalf, en dit kalf wordt steeds opnieuw weer afgenomen, meestal bijna direct na de geboorte. De melk is immers voor de mensen bedoeld?
Castle
6 jaar geleden
Precies. Het kalf wordt dan zo snel mogelijk ook een melkkoe of gaat naar de slacht.
+
De koeien die voor de vleesindustrie zijn bestemd worden niet gemolken en produceren dus het minste (buitenom het eerdere correcte antwoord van koeien die niet zwanger gemaakt worden).
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Het is een hele vreemde vraag ook. Net als "wie ter wereld loopt het langzaamst de 100m?". Juist daarvan is geen data beschikbaar. Anders dan wie het het snelst loopt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar Castle de vraag is "Welke (melk)koe produceert het MINSTE melk per jaar?" dan kan je toch niet antwoorden met ...de koe die voor de vleesindustrie bestemd is... dat is dus per definitie NIET een melkkoe dat is een vleeskoe. Wat mis ik hier?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Wat mis ik hier?"
Haakjes. Wat tussen haakjes staat mag je weg halen. Je mag dus ook lezen:
"Welke koe produceert het MINSTE melk per jaar?"
Castle
6 jaar geleden
Dank je wel Mr Tomaat. Precies mijn gedachten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh, nooit aan gedacht, dus haakjes zijn heel verkeerd soms. :) Raar hoor, er staat toch echt MELKkoe, waarom mag je het dan weglaten?
Waar staat dat je de haakjes mag weglaten? wie zegt, beweert dat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"wie zegt, beweert dat?"
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/720/ronde_haakjes_gebruik_van/ "3. De haakjes geven een tweede mogelijkheid aan; ze hebben de betekenis 'of': (12) Gezocht: stagiair(e)" "Welke (melk)koe produceert het MINSTE melk per jaar?"
Je kan de zin transformeren naar:
Welke koe of melkkoe produceert....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg/link tomaat.
Vrees dat deze regel ook bij vs onbekend is , anders zou vs zijn vraag wel anders gesteld hebben. Waar gaat het namelijk om? Natuurlijk om de MELKKOE ..... nee niet om de stal koe of om de weide koe :) laat staan om de vleeskoe.
Hieronder een verduidelijking v.w.b. koesoorten. https://www.zuivelonline.nl/zuivel/koe/koesoorten/ Van Holstein tot Hereford
Er lopen tegenwoordig tientallen verschillende koeienrassen rond in Nederland. Het meest bekend zijn de melkkoeien, waarvan er meer dan 1,6 miljoen zijn. Deze zijn meestal zwart/wit of rood/wit gevlekt. Officieel heten deze koeien Holstein zwartbont of roodbont. De andere koeien die je in de wei of in natuurgebieden rond ziet lopen zijn meestal oudere Nederlandse rassen of koeien die voor het vlees worden gehouden. Zoals bijvoorbeeld de Lakenvelder of de Charolais. Daarnaast zijn er veel buitenlandse rassen, zoals de Belgische witblauw, de Blonde d’Aquitaine en de Limousin uit Frankrijk. Hieronder volgt een overzicht van de twintig meest voorkomende koeienrassen in Nederland. Melkkoeien
Holstein zwartbont
Holstein roodbont
Holstein zwartbont
Brown swiss
Jersey
Montbéliarde
Mrij (maas-rijn-ijssel)
Fries roodbont -Oud-Hollandse rassen-
Lakenvelder
Blaarkop
Witrik
Fries-hollands zwartbont Vleeskoeien
Brandrood
Verbeterd roodbont
Jersey
Montbéliarde
Brown swiss
Piemontese
Belgisch witblauw
Blonde d’aquitaine
Charolais
Limousin
Schotse hooglander
Hereford
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie het precies andersom:
Als de vrager enkel melkkoeien als antwoord wilde hebben, waarom zou deze dan haakjes om melk zetten? Als de vrager enkel over melkkoeien wilde weten had de vraag moeten zijn:
"Welke melkkoe produceert het MINSTE melk per jaar?"
"Vrees dat deze regel ook bij vs onbekend is"
Of het gebruik van haakjes op deze wijze bekend is of niet bij de vrager zullen we aan de vrager zelf moeten vragen. Ik ga er juist vanuit dat de regel bekend is, waarom anders zou deze haakjes toepassen? Welke functie hebben ze dan? Het is in ieder geval duidelijk gemaakt waarom dit een valide antwoord is op de vraag zoals deze gesteld is. "Waar gaat het namelijk om? Natuurlijk om de MELKKOE ..... nee niet om de stal koe of om de weide koe :) laat staan om de vleeskoe."
Dat is jouw opinie, die ik juist niet kan vatten als ik de regels gesteld door taaladvies erop toe pas
De link en de copy/paste van zuivelonline.nl voegen niets toe aan het gestelde probleem. Het is een taal/interpretatie-issue over haakjes. Wat een koe, een melkkoe of een vleeskoe is doet er niet toe als je het interpretatieprobleem wil oplossen.
De stelling die wij aanhouden is:
Als je iets tussen haakjes zet op deze wijze mag je datgene tussen haakjes negeren. Dat kan je enkel weerspreken met een site die taalregels geeft (niet met een die het verschil tussen melkkoeien en vleeskoeien duidt). Het gaat erom wat de vrager bedoelt OF hoe je de vraag kan lezen. Wat de vrager bedoelt weten we niet.
Iik gok ook dat hij niet het antwoord bedoelde welke jij gaf, maar ben er niet over begonnen omdat het technisch gezien een goed antwoord is, net zoals dit een technisch goed antwoord is.
Wat de vrager bedoelde is denk ik het antwoord wat ik gaf. Dus in de vorm van een koeienras. Misschien dat de vrager duidelijkheid kan verschaffen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Medeverantwoordelijkheidsheffing Waarom schrijf je (melk)koe en niet melkkoe?
Je stelt een vraag over melkproduktie , dan lijkt het mij niet logisch dat je vraag andere dan melkkoeien kan betreffen. Wat bedoel je nou precies met je vraag? Waarom schreef je (melk)koe als je het over de hoeveelheid melk hebt?
Wat doen die haakjes daar dan?
Graag uitleg!
TurfGraver
6 jaar geleden
Een dode melkkoe?