hoeveel grond heeft shetlander nodig?

Hallo iedereen,
ik en mijn ouders zouden misschien overwegen om een shetlander te kopen. Nu vroeg ik me af hoeveel grond een shetlander nodig heeft. Wij hebben thuis een stuk grond van 390 m2. Dus ik vroeg me af of dit genoeg is. Zo nee, hoeveel grond hebben ze dan wel nodig?

Alvast bedankt voor het antwoord :).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als jouw ouders en jij een shetlander (welke grootte) willen kopen, wat is dan precies de bedoeling? Wordt het een mini, aan welke stokmaat wordt gedacht?
Wat is 'thuis een stuk grond" ? Op welke afstand wonen de buren?
Ivana
6 jaar geleden
Een paard (ieder soort) kan je toch niet alleen houden? Er moet toch een ander paard bij, ook als het het paard van iemand anders is. Ze hebben gezelschap nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ivana, helemaal correct. Er zijn landen zoals Duitsland en Denemarken waar het zelfs verboden is om maar één paard in de wei te hebben.
Als in Nederland een paard continu alleen in de wei staat stuurt de Stichting Dier & Recht (advocaat van de dieren) een informatief rapport en een begeleidende brief. Als er na drie berichten niets verandert kan er aangifte gedaan worden bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID). Als een toekomstige paardenbezitter al niet weet dat 390m2 weide veel te weinig is, omdat de mest zich ophoopt en de bodem kaal gegraasd wordt, zal de eigenaar ook niet op de hoogte zijn van de werking van het verteringsstelsel van een paard.
Bij een paard gezond houden komt meer kijken dan alleen maar aaien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
lisavc;
Laat je alstublieft goed voorlichten of inlezen voor de aanschaf, want een pony is geen speelgoed maar een kuddedier die elke dag verzorging nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/98710-wel-of-niet-een-pony-aanschaffen-voor-kind.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDArc , @Ivana We zouden een mini willen kopen en de buren zouden vlak naast de shetlander zitten maar ze hebben zelf ook paarden.
En ik was al zeker niet van plan om de pony helemaal alleen te zetten. Ik weet zelf ook wel dat het kuddedieren zijn.
En ik probeer zoveel mogelijk informatie op te zoeken over hoe groot het stuk grond moet zijn en nog andere..... Dus ik vind het heel normaal dat ik eens een vraag heb zoals de vraag of dat 390 m2 genoeg is voor een shetlander.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@lisavc, het is fijn dat je al weet dat paarden kuddedieren zijn.
Beter was geweest als je de info uit de reactie al bij de vraag had vermeld.
Kun je niet iets afspreken met de buren die ook paarden bezitten. Grenst hun weide aan het stukje grond van 390m2?
Alleen 390m2 is echt veel te weinig voor één pony, hoe wil je er dan ook nog een tweede dier (een ezeltje of een geitje bv) bijzetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hou er rekening mee dat het voor paarden heel slecht is om alleen te staan, je hebt dus minimaal 2 paarden op 1 stukje land nodig en dus het dubbele theoretisch gezien.
Sommige mensen hebben een geit ofzo maar voor een paard is een ander paard erbij het best. Een eenzaam paard kan (de kans is groot) mentale problemen krijgen!

Antwoorden (1)

Voor één paard, dat geldt ook voor een Shetlander, is ongeveer 0,5 hectare weiland nodig indien ook het ruwvoer voor de winter meegerekend wordt, ( 0,5ha = 5000m2) anders biedt 1 hectare weiland ruimte aan circa vier paarden.

http://verenigingeigenpaard.nl/kennisbank/stalling-en-vervoer/huisvestingsvormen/weide/