Wat moet ik aan met deze 2 spitsmuisjes?

Ik was net in de tuin bezig met mijn vader en hoorde constant een gepiep, ik ben op zoek gegaan en vond een spitsmuisje die wat aan het rondstruinen was. Klein beetje behaard, oogjes op een heel klein kiertje open.. Verderop hoorde ik ook gepiep en ik nam aan dat dat de moeder was die haar jong probeerde te vinden ofzo. Ik ging weer op zoek en vond zo nog een spitsmuisje. Zelfde leeftijd. Ik heb ze meegenomen naar binnen omdat ik aanneem dat de moeder dood is, anders zouden jonge muisjes nooit zo ver het nest uit kruipen tenzij ze zelf nog probeerden eten te vinden. Ik ben net naar de supermarkt geracet om kattenmelk te halen, en 1 vd 2 heeft gedronken. Ik heb ze in een emmer met een handdoek er in. Wat moet ik met ze doen? Terug in de natuurzetten is eigenlijk gewoon ze heel erg langzaam dood maken omdat ze zelf echt nog geen voedsel kunnen vinden. Maar als ik ze zelf opbreng dan kunnen ze ook niet weer terug de natuur in lijkt me, omdat ze nooit leren hoe ze eten moeten vinden? Kan iemand me helpen? En wat kan ik als betere huisvesting voor ze gebruiken? Denk namelijk niet dat dit heel warm blijft vannacht.

Thanks!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Z512099
6 jaar geleden
Je moet ze meermaals per dag en nacht kittenmelk geven met een pipetje en onder een warmtelamp zetten, de kans is echter zeer klein dat ze het overleven, ze horen in de natuur en niet in een emmer, zo verleng je hun lijden alleen maar.
Klinkt cru, maar ze doden zou nog het beste zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt ook wel gelijk, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze dood te maken. Ik heb de dierenambulance een berichtje gestuurd en zie wel wat zij zeggen. Als ze ze willen hebben, graag. Toch bedankt voor je reactie
Rieneke1
6 jaar geleden
@Z512099 Bij zulke kleine diertjes werkt een penseel een stuk prettiger dan een pipet, verder eens met wat je zegt.
Rieneke1
6 jaar geleden
@SeanVinkie, lief dat je je om de diertjes bekommert, ik hoop dat de dierenambu ze naar een opvang wil brengen. Maar zoals gezegd is de kans dat ze het redden klein.
Z512099
6 jaar geleden
@SeanVinkie, hoe is het nu verder gegaan? Zijn ze nog in leven? Is de dierenambulance ze komen halen?
Rieneke1
6 jaar geleden
Ja, ik ben ook al een paar keer komen kijken hier, een update zou fijn zijn!

Antwoorden (1)

Spitsmuizen zijn planten en insecteneters.
Ze hebben net als mollen een onvoorstelbaar snelle spijsvertering.
Ze moeten daarom vrijwel de hele dag en nacht door eten.
Hun hartslag is van 6oo tot ver over de duizend per minuut, echt onvoorstelbaar hoog.
Het is niet mogelijk ze in leven te houden.
Laat ze maar los op de plek waar je ze vond.