Wat is de naam van dit Noord-Italiaans insect?

Ik zag het onder andere in Zuid-Tirool. (Bolzano) Het kon vliegen en was zwart. Het had ook enkele gele stipjes. De vleugels leken net draden die rond het lichaam spinnen als een soort tol. Je zag het er erg veel. Het ging altijd op m'n broek zitten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Amadea
6 jaar geleden
Heb je er niet een foto van? Erg lastig zo te benoemen. Is het een soort vlinder, of kever, of vlieg, of wesp? Hoe groot ongeveer?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is het probleem. Het leek helemaal niet op een insect dat ik gewoon ben in Vlaanderen.
Amadea
6 jaar geleden
Maar je hebt het meerdere keren gezien. Dan valt er toch wel iets over de vorm en het formaat te vertellen? Lange of korte poten en voelsprieten? Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met een gewoon lieveheersbeestje is het dan groter of kleiner?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het was groter dan een lieveheersbeestje. De poten waren vrij kort, als ik me goed herinner. Het had eigenlijk exact hetzelfde kleurpatroon als de rups van een Apollovlinder (donkerzwart met felgeel), maar het was echt geen gewone vlinder. Ik kan me niet herinneren hoe groot de voelsprieten waren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zou best wel eens een vlinderhaft met dunne zwarte vleugels kunnen zijn.

Antwoorden (1)

Mogelijk was het een Cicadetta yezoensis. Een kleine grascicade die je onder meer in Zuid-Europa kunt aantreffen.