Zijn koeien gevaarlijk?

Ik ben op vakantie in Oostenrijk en hier is het een gewoonte om tussen de koeien te lopen. Vorig jaar had ik een hond bij en ben ik aangevallen, dees jaaar ben ik zonder kans dus denk ik dat het risico minder is, maar wat moet ik doen als ik word aangevallen? Zien koeien dat je bang bent, ruiken die zoals paarden angst? Er zijn vorig jaar ook paarden bij gezet, kunnen die je iets doen? Help me aub

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (4)

Voor zover ik weet zijn koeien in principe niet gevaarlijk. Ze zijn vooral nieuwsgierig en kunnen daarom naar je toe komen. Door hun grootte kunnen ze dan indrukwekkend zijn, vooral als je zelf niet zo groot bent.

Wel is het mogelijk dat ze gevaarlijk zijn als er om wat voor reden dan ook onrust of paniek in de groep ontstaat. Ze kunnen dan onverwachte bewegingen maken of gaan rennen. Dan zullen ze niet goed opletten waar ze lopen en wie er in hun buurt is. Maar over het algemeen geldt dat koeien niet gevaarlijk zijn.

Toegevoegd na 42 minuten:
Het is dus aan te raden je altijd rustig te gedragen in de buurt van koeien en ze nooit te laten schrikken. Wat je moet doen als je toch zou worden aangevallen hangt af van de precieze situatie. De koeien proberen weg te jagen en jezelf in veiligheid brengen lijkt mij het beste (maar dat ligt ook voor de hand), maar beter nog is zo'n situatie steeds te voorkomen. Wees dus altijd alert, maar blijf kalm in de buurt van koeien.
6 jaar geleden
Koeien met kalveren zijn wel gevaarlijk. Koeien hebben een zeer sterk moederinstinct. Loop hier dus met een grote boog omheen.

Wandelaars in het Tirol mogen geen koeien meer recht in de ogen kijken. Ook mogen wandelaars onder geen beding jonge koeien aaien. De Oostenrijkse deelstaat komt met deze strenge regels, nadat meerdere wandelaars zijn aangevallen door 'Killer-Kühe'.

Als je ziet dat koeien opeens hun kop omlaag doen, bereiden ze mogelijk een aanval voor. Het advies is dan om je rustig terug te trekken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus! Als koeien tochtig zijn zijn ze ook onvoorspelbaar.
Rieneke1
6 jaar geleden
Vreselijk als je dan bedenkt dat kalfjes van melkkoeien hier meteen na de geboorte weg worden gehaald bij de moeder. Het gehuil /geroep gaat mij door merg en been.
redhouse
6 jaar geleden
Hallo, wat denk je als men het na een paar maanden gaat doen.
Koeien zijn niet ongevaarlijk, en koeien houden zeker niet van honden (iets waarover je schrijft in je vraag). Mensen worden meestal genegeerd, maar honden worden sneller aangevallen. Zie link.
Vaak mogen (in Nederland) honden ook niet in weides of begrazingsgebieden lopen.

Los daarvan, is het verstandig om 25 meter afstand te houden en zeker niet dwars door kuddes te lopen, te voeren, of te aaien. Met of zonder hond.
6 jaar geleden
Wij hebben een melkveebedrijf en lopen dagelijks tussen de koeien. Koeien zijn vriendelijk van aard. Bewust aanvallen zullen ze echt alleen doen als ze geen andere uitweg weten. Koeien zijn zich niet bewust van hun grootte en kracht.onbewust kunnen ze wel flinke schade maken als je ff niet oplet en ze je tegen een gek of muur drukken.

Honden die niks doen is doorgaans geen probleem. Koeien dan dan vooral nieuwsgierig. Maar als ze zich bedreigd voelen kunnen ze gekke sprongen maken of de hond weg willen jagen.

Kijk wel goed of het toevallig geen groepje jonge stieren zijn die ergens in de wei staan. Dat is een ander verhaal. De levels testosteron zijn erg hoog en ze deinen niet terug voor een kopstoot;)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan mij trouwens wel voorstellen dat kuddes waar toeristen dagelijks doorheen lopen sneller geirriteerd raken en minders mensenschuw zijn en wat sneller je proberen weg te jagen. Ik.zou proberen sowieso de koeien lekker te laten en een bepaalde afstand aanhouden