Wat is de maximale lengte van de ruiter op een breed gebouwde Shetland pony van 1,08?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is een shet?
Ritsuka
7 jaar geleden
Iets met het zadel van een paard? http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1817678
jodyenboyke
7 jaar geleden
Als het rij-technisch zou bekijken, zou iemand die er op rijdt nog met zijn been aan de buik van de pony moeten kunnen aansluiten. Zodra de benen van de ruiter moeite moeten doen, om met de kuit de pony voor te drijven, ben je te groot voor die pony. Een pony van 1,08 zou in principe alleen te berijden door kinderen tot ong. 8 jaar. De mini-shetlander is geen echte rijpony.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het gewicht niet vele malen belangrijker dan de lengte van de ruiter?
Al begrijp is wel dat je niet een 2 meter lange jongen op een pony wilt zien rijden, ook al is deze mager...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jodokus, het gewicht van de ruiter is inderdaad belangrijker dan de lengte (zeker bij recreatie-
rijden) van de ruiter. Paarden met brede lendenen kunnen naar verhouding meer dragen.
Het is optisch niet mooi en niet mogelijk om de juiste hulpen aan het paard te geven als de ruiter mee kan steppen. Maar dat zal de pony een zorg zijn.

Antwoorden (1)

Het gewicht van een Shetlander (1.00 – 1.10) ligt tussen 200 en 250kg als de pony in een goede conditie is.
Als gewicht voor de ruiter gaat men uit van maximaal 1/5 van het gewicht van de pony Dus tussen de 40 en 50kg voor de ruiter (het ruitertje) voor deze Shetlander, bij een normale lengte van de ruiter.
Lengte van de ruiter tussen 1.50 en 1.55 bij normale verhouding bovenlichaam/beenlengte.
Als het bovenlichaam van de ruiter in verhouding te lang is ten opzichte van de beenlengte ligt het zwaartepunt hoger dan bij ruiters met een korter bovenlichaam. Als de ruiter dan iets scheef gaat hangen, wat men vaak ziet bij jonge ruitertjes) moet de pony meer tegendruk geven waardoor de pony uit balans kan raken.
Bij langere benen is meestal het bovenbeen ook langer, waardoor de ligging van de benen niet optimaal is.