paard zakt regelmatig door dezelfde knie? iemand idee wat het kan zijn, eerst zadelmaker of dierenarts?

me pony zakt regelmatig door zijn linkerknie.. als ik buitenrij is hij een paar keer al door zijn voorknieen gezakt, we lagen nog niet helemaal maar in de les in een normale volte en hij zakte weer door zijn linkerknie toen lagen we samen op de grond alleen stond hij niet zo snel op. laatst springwedstrijd gehad gingen bocht in en toen lagen we weeer samen, en je raad het al weer zijn linkerknie.
heb week na de wedstrijd even los gesprongen en voor de hindernis knikte zijn knie ook in en toen zat er dus niemand op.

nou zit ik ook met de twijfel of mijn zadel nog steeds wel goed ligt, want hij krijgt steeds meer last van zijn rug maar toen ik net een nieuw zadel had gekocht (die goed lag) is het ook gebeurd dus ik twijfel of het in de rug zit

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ???

& eerst de zekerheid dat het zadel goed ligt en dan de dierenarts en dan een scan of wat?

WIE EEN ADVIES ?!?!?!?

(ps, hij struikelt ook wel is bij zijn achterbenen, elk paard doet dat wel is maar bij hem toch iets vaker. Lijkt soms alsof iets in zijn been ff blijft hangen en daarna weer losschiet ofzuo. )

Toegevoegd na 5 uur:
nu ik zo zat na te lezen weet ik dat dierenarts vrij logisch is eerst in te schakelen.

aan de andere kant. een slecht passend zadel kan gigantisch veel gevolgen hebben ( veel meer dan mensen denken ) en ook dat zou wel een rede kunnen zijn voor de knie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

Eerst de dierenarts lijkt me.
Eigenlijk had ik als ik jou was al lang de dierenarts langs laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! +
Kan van alles zijn: slechte knie, losse pezen, slecht evenwicht, zelfs ataxie.

Je kunt je dierenarts vragen of een dierenosteopaat laten komen. Eerlijk gezegt verbaasd het mij net als c4th dat je dat nog niet hebt gedaan en hem met zo'n knie nog laat springen...
Het zadel lijkt mij iet de reden van het door de knie zakken, mocht dat wel zo zijn zal de osteopaat (of dierenarts) je dat vertellen maar kans lijkt me klein omdat hij steeds door zelfde knie zakt. Bel de dierenarts of osteopaat, liever vandaag dan morgen. En laat hem niet meer springen, liefst helemaal niet meer rijden, tot je zeker weet wat de oorzaak is.

Maar losdaarvan: je paard hoort een degelijk en goed passend zadel te hebben dus als je huidige niet meer past een nieuwe laten aanmeten! Maar eerst als de sodemieter die dierenarts/osteopaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'iet de reden' moet 'niet de reden' zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, zo klinkt het al heel anders dan in je vraagstelling, sorry!!! Ik kon niet uit je vraagstelling opmaken dat het ging over slechts een paar keer in 3 jaar. Ik denk dat je in dit geval het meest aan een osteopaat hebt. Het lijkt niet op iets acuuts zoals een plotselinge ontsteking of iets dergelijks waar de dierenarts wat mee kan. Ik weet niet of je bekend bent met een paardenosteopaat? Deze ziet het paard altijd als 1 geheel dus controleert én de rug én de benen (en de nek en alle andere botjes en spieren van je paard ;-)), ideaal omdat jij denkt dat het misschien met het zadel te maken heeft. Het paard dat je op mijn foto ziet heeft ataxie, opgelopen als veulen (hij is nu 11 ;-) is al lang dus), oftewel: zijn hersenen geven niet altijd een seintje door naar zijn achterbenen waardoor die soms heel vreemd gekruist staan en hij ze ook niet altijd mee neemt en of er door heen zakt etc. en osteopathie heeft hem erg veel goed gedaan. Mocht je niet helemaal weten wat paardenosteopaten precies doen hoor ik het graag (of je kunt info vinden via Google). Ik weet niet welke provincie jij woont, maar op deze site vind je een lijst met alle erkende therapeuten, zowel in Nederland als Vlaanderen, en kun je op therapeut zoeken en op provincie. http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm Heb je hier misschien iets aan? Ik hoop het! In elk geval succes met je paardje!
Naar de dierenarts en er in ieder geval even niet op rijden, straks maak je het alleen maar erger ;o