Hoe noem je de vijf fase's van een koe?

Ik weet dat er een pink een kalf en een koe is maar wat zijn de andere 2

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
60.4K

Antwoorden (2)

Het jong van een koe wordt een kalf genoemd.
Een éénjarig dier wordt een pink genoemd. Een pink wordt gedekt of geïnsemineerd op een leeftijd van ongeveer 15 maanden. Een koe heeft een gemiddelde draagtijd van 281 dagen.

Na het afkalven heeft een pink een leeftijd van ongeveer 24 maanden en wordt dan een vaars genoemd. Na ongeveer 3 weken kan de vaars opnieuw gedekt of geïnsemineerd worden als de vaars tochtig wordt. Deze tochtigheid herhaalt zich elke 3 weken totdat de vaars drachtig is.

Als het dier op driejarige leeftijd voor de tweede keer heeft gekalfd, wordt het een koe genoemd.

Een koe van 3 jaar die nog maar 1 keer heeft gekalfd zou schotter heten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nounka
5 jaar geleden
Kalf, koe... klein en groot logica versta ik.
Puppy teef kitten kattin veulen merrie... dat is er bij vrijwel alle dieren. Maar waarom moeten daar nog meer namen voor een koe zijn? Is dat omdat het een boerderijdier is? Heeft een paard dat dan ook en een kip?
Amadea
5 jaar geleden
Dat is een nieuwe vraag, Nounka, 7½ jaar later. Het zal te maken hebben met het belang van melk als exportproduct en daarmee de hoeveelheid landbouwers die koeien houden. Net zoals er meerdere stadia bij mensen benoemd worden: foetus, baby, dreumes, peuter, kleuter, puber....
LeonardN
5 jaar geleden
@nounka Blijkbaar omdat dit voor boeren onderling dan gelijk duidelijk is hoe de drachtgeschiedenis is. Op zich kan je dit beschouw als jargon. Niet zo van belang voor een buitenstaander, wel voor iemand in die beroepsgroep. Als deze steeds moeten aangeven de leeftijd en het aantal drachten, moet deze veel zeggen. Een woord voor zo'n begrip geeft dan direct duidelijkheid. Het kan goed dat dit bij paarden en kippen niet zo speelt, maar bijvoorbeeld wel weer voor schapen (ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen). Omdat het voor een type dier wordt benoemd hoeft dat niet voor allen te gelden. Dat we wel man/vrouw/jong beschrijven in de algemene taal voor veel dieren heeft een functie, maar volgens mij is er een al een verschuiving aan het plaatsvinden waar men eerder "mannetjeshond" zegt dan reu (op hondenkenners na). @Amadea
Precies of om in dit voorbeeld te blijven, wat dacht je van een (dienst)maagd? Nu ook weer ongebruikt, omdat de maatschappij is veranderd.
een vaars en een schot