Welk insect is dit?

Dit insect zat in mijn keukenkast. Ongeveer 3a4 mm groot schat ik. Ik heb helaas geen duidelijkere foto kunnen maken.

Picture for question
een jaar geleden
in: Insecten
1.7K
Limbogirl78
een jaar geleden
Dank jullie wel. Ik hoop zo dat het 'n motje is en geen tapijtkever, vlo of wants.
Ik heb pas 'n nieuwe keuken ivm broodkever en larven. Het hout was samengeperst met mais waar de larven al 'n paar jaar in zaten. Ik ga het in de gaten houden waar en of ik nog meer beestjes aantref. Ondertussen word ik helemaal paniekerig als ik 'n beestje zie. Groetjes, Ramona
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Er is teveel twijfel. Ik heb er een reaktie van gemaakt: Met deze foto is het lastig met zekerheid te zeggen, maar voor mij lijkt het erg op een tapijtkever. Alleen had ik die niet direct in een keukenkastje verwacht. De tapijtkever heeft geelgrijze dekschilden met 3 wazige witte boorden dwars over zijn rug. De kevers worden zo’n 4 à 5 mm lang en hebben lichtbruine beharing en een grijze of geelachtige buik. Ze kunnen bovendien ook vliegen. Zij voeden zich namelijk met insecten, wol, bont, en ander textiel van dierlijke oorsprong. De larven van deze kevers knagen dus gaatjes in je sjaals, truien, gordijnen en tapijten. Je vindt ze vaak in de buurt van vogelnesten, een plek waar mensen niet snel zullen gaan kijken als ze met een plaag van tapijtkevers zitten. In de bron is ook nog informatie te vinden over de bedwants en de vlo. Die lijken er ook wat op. Bron: https://www.ferokill.be/nieuws/bedwantsen/wat-is-het-verschil-tussen-een-tapijtkever-bedwants-en-vlo/

Antwoorden (1)

Het is waarschijnlijk een van de vele soorten rouwvliegjes, feitelijk (niet-stekende) muggetjes. Ze voeden zich met rottend plantaardig materiaal en zijn ongevaarlijk voor mensen en dieren.
Plaatje bij antwoord
Amadea
een jaar geleden