Hebben wespen maar 1 nest of vliegen ze van het ene naar het andere nest?

Ik heb net (afgelopen nacht) uit de schuur een wespennest weggehaald, maar er komen nu regelmatig wespen naar die plek toe. Sliepen die in een ander nest, of sliepen die op een andere manier buiten het eigen nest? Want in het nest is alles dood en weggehaald.

een jaar geleden
in: Insecten
1.2K
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik heb van het voorjaar een nep wespenkorf in mijn tuin gehangen omdat wespen teratoriaal zouden zijn. Ze komen niet bij andere nesten in de buurt. En ze maken nesten in het voorjaar. Het lijkt te helpen, ik heb nog nauwelijks een wesp in mijn tuin gezien, ook niet toen ik laatst aan het BBQ-en was.
Antoni
een jaar geleden
Ja, @HeerVoldemort, wespen zijn erg territoriaal en denken dan dat ze in het territorium van een andere familie komen en blijven op afstand.

Het beste antwoord

Wespen mijden nesten van andere wespen, ze blijven op een afstand tot wel 6 meter van het nest van een andere kolonie vandaan.

Om te kunnen terugkeren naar hun eigen nestplaats moeten wespen zich deze eerst inprenten. Daartoe houden ze een oriëntatievlucht. In steeds grotere afstand
pendelen ze voor de nestplaats en beschrijven daarbij min of meer achtvormige banen. Ze onthouden dan specifieke visuele kenmerken van de locatie, die nuttig zijn om bij terugkeer de weg te vinden. Dit oriënteren herhalen ze regelmatig, zeker als het weer hen dwong een tijdlang inactief te zijn of als er bij het nest iets is veranderd.

Bij jou is de situatie ineens drastisch veranderd, want het nest is verdwenen. De wespen die uitgevlogen waren weten dat niet, dus komen nietsvermoedend naar de hun bekende plek. Vaak blijven ze het een tijdje opnieuw proberen om hun nest terug te vinden. Tot ze uiteindelijk, indien ze daarvoor nog over genoeg energie beschikken, tot de bouw van een nieuw nest overgaan.
Amadea
een jaar geleden
crispy
een jaar geleden
Als ik het goed begrijp komt het er dus op neer dat niet alle wespen in de nacht in het nest waren.
Amadea
een jaar geleden
Het kan zijn dat ze moesten schuilen voor het weer of voor gevaar. Is het intussen donker geworden wanneer dat voorbij is, dan kunnen ze tot de zon weer opkomt gaan slapen in of op bloemen.