Welk insect is of wordt dit?

Het beestje viel op de auto met een klap. Daarna onder de motorkap gekropen. Hij is zeker 6 cm groot en dus harde buitenkant.
Bij aanraking kronkelt het als een slang. Het heeft 1 (voel)spriet op kop.

Picture for question
een jaar geleden
in: Insecten
1.2K
Rieneke1
een jaar geleden
Ik denk een rups van een pijlstaartvlinder.
Pgroot
een jaar geleden
Aha! Weer wat geleerd. Dank je wel!

Antwoorden (1)

Wat je ziet bij deze rups is geen voelspriet op de kop, maar een hoorn op z'n achtereind. Het wordt een nachtvlinder, de Lindepijlstaart. Gezien de verkleuring is hij er al bijna aan toe om te gaan verpoppen, want een jonge rups van de Lindepijlstaart is groen. Het is op jouw foto niet goed zichtbaar, maar de hoorn (waar de vlindernaam met pijl naar wijst) is blauw gekleurd.
Amadea
een jaar geleden