Hoe groot is op het moment de kans op het oplopen van Dengue in Zuid-Frankrijk?

Wij zitten momenteel in Zuid-Frankrijk, in het dorp Saint-Thome en ik ben volgens mij flink gestoken door de tijgermug. Ik heb de tijgermug gezien hier en heb ook enorme allergische reacties op deze beten. Het zijn dikke rood/paarse schijven. Hoe groot is op het moment de kans op het oplopen van Dengue in Zuid-Frankrijk? Ik zit hier niet erg op mijn gemak meer.

een jaar geleden
in: Insecten
1.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Dat kan. Hoe groot de kans is dat je iets oploopt?
Hou jezelf in de gaten (rillingen of hoofdpijn).
Voorkomen is natuurlijk beter. ;)

Antwoorden (1)

Twee jaar geleden is het al drie Nederlandse toeristen gelukt om in Zuid-Frankrijk een dengue-besmetting op te lopen. Een jaar later bleek de tijgermug al over heel Frankrijk uit te zijn verspreid. Het gevolg is dat daar steeds vaker kleine uitbraken van dengue voorkomen.

De recentste gegevens vond ik op https://www.santepubliquefrance.fr/maladies-et-traumatismes/maladies-a-transmission-vectorielle/chikungunya/articles/donnees-en-france-metropolitaine/chikungunya-dengue-et-zika-donnees-de-la-surveillance-renforcee-en-france-metropolitaine-en-2022:
van 1 mei tot 12 juli 2022 werden in Frankrijk 61 gevallen van knokkelkoorts (de Nederlandse naam voor dengue) geïdentificeerd.

Ongeveer één op de vier mensen die geïnfecteerd raken met het denguevirus ontwikkelt na een incubatietijd van 3 tot 14 dagen klachten.

Preventie kan alleen door het voorkómen van muggenbeten gebeuren. Het is aan te raden een hoge dosis DEET te smeren, of bij een pharmacie "Cinc sur cinc tropic" te kopen. Draag 's avonds lange broeken en shirts met mouwen. Slaap onder een klamboe. Plaats horren in open ramen en deuren.
Amadea
een jaar geleden