Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe groot is op het moment de kans op het oplopen van Dengue in Zuid-Frankrijk?

Wij zitten momenteel in Zuid-Frankrijk, in het dorp Saint-Thome en ik ben volgens mij flink gestoken door de tijgermug. Ik heb de tijgermug gezien hier en heb ook enorme allergische reacties op deze beten. Het zijn dikke rood/paarse schijven. Hoe groot is op het moment de kans op het oplopen van Dengue in Zuid-Frankrijk? Ik zit hier niet erg op mijn gemak meer.

een jaar geleden
in: Insecten
1.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Dat kan. Hoe groot de kans is dat je iets oploopt?
Hou jezelf in de gaten (rillingen of hoofdpijn).
Voorkomen is natuurlijk beter. ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Twee jaar geleden is het al drie Nederlandse toeristen gelukt om in Zuid-Frankrijk een dengue-besmetting op te lopen. Een jaar later bleek de tijgermug al over heel Frankrijk uit te zijn verspreid. Het gevolg is dat daar steeds vaker kleine uitbraken van dengue voorkomen.

De recentste gegevens vond ik op https://www.santepubliquefrance.fr/maladies-et-traumatismes/maladies-a-transmission-vectorielle/chikungunya/articles/donnees-en-france-metropolitaine/chikungunya-dengue-et-zika-donnees-de-la-surveillance-renforcee-en-france-metropolitaine-en-2022:
van 1 mei tot 12 juli 2022 werden in Frankrijk 61 gevallen van knokkelkoorts (de Nederlandse naam voor dengue) geïdentificeerd.

Ongeveer één op de vier mensen die geïnfecteerd raken met het denguevirus ontwikkelt na een incubatietijd van 3 tot 14 dagen klachten.

Preventie kan alleen door het voorkómen van muggenbeten gebeuren. Het is aan te raden een hoge dosis DEET te smeren, of bij een pharmacie "Cinc sur cinc tropic" te kopen. Draag 's avonds lange broeken en shirts met mouwen. Slaap onder een klamboe. Plaats horren in open ramen en deuren.
(Lees meer...)
Amadea
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding