Dit is m.i. geen koolwitje, maar welke vlinder is dit wel?

De spanwijdte van deze vlinder is 3 cm. Ik heb hem/haar vandaag gevonden bij ons op het tuinpad.

Picture for question
een jaar geleden
in: Insecten
1.9K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@moderators
Excuses.... onderstaande link was gisteren, in de haast, abusievelijk in de antwoorden terecht gekomen. Dit moest natuurlijk slechts een reactie zijn. @TonM
Er zijn verschillende koolwitjes. Wellicht is deze link nuttig voor je:
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=17934

Antwoorden (2)

Dat moet de Kornoeljespanner zijn.
Toegevoegd op 14 juli 2022 19:05: afbeelding
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
TonM
een jaar geleden
Z512099, bedankt voor je antwoord. Dit heeft mij geleid tot het volgende: Als wikipedia het juist heeft (ook daar gaat weleens iets mis), moet dit het "wit spannertje" (Asthena albulata) zijn. Beiden lijken erg op elkaar, echter, het "wit spannertje" is iets kleiner, heeft geen middenstip op de voorvleugel en dichter bij elkaar staande dwarsbanden.
TonM
een jaar geleden
... Echter de vleugelspanwijdte, die ik gemeten heb (30mm), is m.i. aan de grote kant, maar misschien een speling van de natuur.
Amadea
een jaar geleden
Die rugtekening komt echt niet overeen met de foto van vraagsteller, volgens mij niet Z512099 ernaast!
Het is volgens mij een Bruine grijsbandspanner, Cabera exanthemata.
....
(Wikipedia meldt hierover dat de spanwijdte van de vleugels varieert van 30 tot 35 millimeter).
Toegevoegd op 14 juli 2022 21:40: tekst
Plaatje bij antwoord
Amadea
een jaar geleden