Wat voor beestjes komen voor in de buurt van karton?

Ik had op mijn bureau een kartonnen doos met heel veel pokemon kaarten erin staan. Ik ging er net bij kijken en toen zag ik dat er allemaal kleine wit-/bruinachtige beestjes op en in liepen. Ik heb dus de pokemon kaarten eruit gehaald en in allemaal losse blikken gedaan, en die grote kartonnen doos weggegooid. Maar nou vraag ik me dus af, weet iemand wat voor beestjes het waren? Ze liepen dus bij heel veel karton in en op een doos, waren wit-/bruinachtig en er leek ook een beetje rood in voor te komen maar dat weet ik niet zeker, en ze waren denk ik rond de 1 misschien 2 millimeter (i.i.g heel erg klein).

2 jaar geleden
in: Insecten
4.3K
Griffin
2 jaar geleden
Zilvervisjes zitten graag in papier/karton...
Amadea
2 jaar geleden
Maar die zijn zo groot dat ze goed zichtbaar zijn (zo'n anderhalve centimeter) en ze zijn niet wit-bruin van kleur.

Antwoorden (3)

Dit zullen waarschijnlijk papiervisjes of zilvervisjes zijn (ik denk vooral papiervisjes). Zij komen af op papier of vochtige ruimtes.
2 jaar geleden
Rieneke1
2 jaar geleden
Geen min van mij, maar de beestjes die je noemt zijn een stuk groter dan die waar vraagsteller het over heeft.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Wij hebben thuis ook papier en/of zilvervisjes. De jongen komen erg overeen met wat de vraagsteller zegt
Het meest waarschijnlijk lijkt mij dat het stofluizen betreft. Die zijn 1 à 2 millimeter groot en voeden zich met schimmels in warme vochtige omgevingen.

Stofluizen is een verzamelnaam voor zeker tien verschillende soorten van wie de Latijnse naam begint met Liposcelis. De Liposcelis bostrychophilus staat bij ons bekend als de boekenluis.
. . .
Meer erover is te lezen op https://www.startpagina.nl/v/wonen/huishouden/vraag/368737/piepkleine-geelbruine-beestjes-boeken-vanaf/
Toegevoegd op 12 september 2021 20:56: tekst
Amadea
2 jaar geleden
Zilvervisjes