Bij welke temperatuur bijten bedwantsen en bij welke temperatuur niet meer?

Afgelopen twee jaar hadden we in juli en augustus last van jeukende bulten (begint nu ook weer). Vooral onder kleding en op broekranden. Idee was dat dit bedwantsen zouden zijn, maar nooit sporen van gevonden. Het ging 2-3 nachten goed en dan weer 3-7 bulten. Zowel enkele bij elkaar als losse bulten. Jeuk hield zo'n 10dgn aan, soms langer.
Geen muggen in de kamer en geen huisdieren.
In najaar en winter en lente is de temperatuur van de slaapkamer zo'n 15-17C.
Vandaar de vraag bij welke temperatuur bijten bedwantsen (niet)?
Als je het antwoord weet, wil je ook de bron vermelden?

2 jaar geleden
in: Insecten
2.1K
Amadea
2 jaar geleden
Toch lijkt het mij eerder door een mug dan door een bedwants te worden veroorzaakt.

Antwoorden (1)

Bij een temperatuur van 60 graden en hoger bijten ze niet meer, want dan gaan ze dood.
Voor de rest zijn ze niet temperatuurgevoelig.

Bedwantsen zijn zoals muggen of mieren meestal geen seizoensgebonden plagen en kunnen zich op elk moment van het jaar in je huis of in andere gebieden vestigen. Hoewel het geen insect is dat op bepaalde momenten in het jaar de neiging heeft om zich extra voort te planten of juist te sterven, tonen enquêtes wel aan dat bedwantsen tijdens de zomermaanden in hogere aantallen worden gemeld. De reden dat experts denken dat dit waar is, komt omdat mensen tijdens de zomer meer de neiging hebben om te reizen en dan vaker in hotels/motels verblijven. Het gebruik van het openbaar vervoer kan in de zomermaanden ook toenemen, waardoor het risico dat de bedwantsen van locatie naar locatie gaan wordt verhoogd.
.
Het zouden toch muggen kunnen zijn. Het vervelende van deze beestjes is dat ze zich steeds beter lijken te kunnen verstoppen en je ze vaak niet ziet…
SimonV
2 jaar geleden
luusje
2 jaar geleden
Maar lange tijd onder het vriespunt gaan ze dood. Dus zal er een temperatuur moeten zijn vanaf wanneer ze niet meer bijten. Hoe koud is dat?
SimonV
2 jaar geleden
Uit een onderzoek van de Journal of Economic Entomology bleek dat bedwantsen bevriezen wanneer ze 80 uur worden blootgesteld aan -16 graden. Het is een functie van tijd en temperatuur. Hoe lager de temperatuur, hoe korter het duurt om een bedwants te bevriezen. Rond het vriespunt kan het bijvoorbeeld weken duren.