Is dit een wesp en waarom vliegt hij niet?

Volgens mij is het een wesp als ik hem vergelijk met een afbeelding van Google. Hij loopt nu al een tijdje rond in de tuin. Wil maar niet vliegen. Wat kan de reden zijn? Zou ik hem kunnen helpen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
1.3K

Antwoorden (1)

Ja, het is een wesp: Paravespula vulgaris. Een koningin die heeft overwinterd. Ze is net wakker uit haar winterslaap en is begonnen met de bouw van een nest. Uit de eitjes die zij daarin zal leggen ontstaat een nieuw wespenvolk.

Je kunt haar het beste met rust laten!
Amadea
3 jaar geleden
doren11
3 jaar geleden
@Amadea: Waaraan kan je zien dat dit een koningin is?
Amadea
3 jaar geleden
Aan het tijdstip van het jaar. Alleen een koningin overwintert.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dat is niet helemaal juist,......... het is een Paravespula Vulgaris en haar vleugel(s) is/zijn kappot/gewondt!!!!!!!