Wat voor insect is dit en wat kan ik ertegen doen?

Heb er een jaar geleden last van gehad, sinds de winter waren ze eigenlijk nergens meer te zien maar nu het warmer weer is zie ik ze weer verschijnen...
Wat voor insect is dit en wat kan ik ertegen doen? Ze zijn te vinden in de slaapkamer. Heb een hor voor alle ramen dus geen idee hoe ze binnen zijn gekomen (en verdwenen zijn in de winter)

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
7.2K

Antwoorden (1)

Dat moet het tapijtkevertje zijn.
Welke schade veroorzaakt een tapijtkever?
Het is de larve van de tapijtkever die de meeste schade aanricht, de volwassen kevers zijn onschadelijk en voeden zich met nectar en stuifmeel.

De larven doen zich te goed aan wol, bont, leer, veren, kledij, haren, enz. Uw kledij en tapijt kunnen aangetast worden.
Ze vreten al het dierlijk materiaal aan dat ze vinden, dit kunnen ook opgezette dieren of insectencollecties zijn.
Toch vervullen ze ook een nut, het zijn 'opruimers'. Ze eten de dode insecten, ingedroogde voedselresten en oude vogel-, wespen- of bijennesten op.

Hoe komen tapijtkevers ons huis binnen?
Tapijtkevers zijn meegereisd met textieltransporten verspreid over de hele wereld. Ze hebben zich prima aangepast aan hun nieuwe omgeving en zijn op dit moment één van de meest voorkomende huisgasten. In de natuur treft men de volwassen kevertjes dikwijls aan op bloemen waar ze zich voeden met nectar en stuifmeel. Ze vliegen zo makkelijk onze huiskamers binnen langs geopende ramen. De tapijtkever komt bijna in elk huis voor waar dierlijk materiaal aanwezig is, dit in tapijten, kledijkasten of rond plinten waar stof en haar zich vaak ophoopt. Het is vooral de larve die het meeste schade aanricht. De volwassen kever is onschadelijk.

Hoe weet u of er tapijtkevers in uw woning rondlopen?
Een heleboel lege vervellingshuidjes zijn een teken van hun aanwezigheid. Dit zijn bleke, sterk behaarde bolletjes die lijken op pluisjes. Daarnaast kan u het tapijt grondig bekijken met een vergrootglas. Neem de proef op de som en trek aan de tapijtharen, als er plukjes tapijt loskomen, is de kans groot dat er tapijtkevers in uw woonkamer leven.

Wat kan u zelf doen om tapijtkevers te voorkomen of bestrijden?
Kledij erg warm wassen (60°) of invriezen bij een temperatuur van -20°;
Het huis regelmatig schoonmaken om te voorkomen dat er veel haren, stof, etensrestjes of ander dierlijk materiaal op de vloer ligt;
Hard en zorgvuldig stofzuigen;
Spullen in de zon hangen (tapijtkeverlarven houden niet van licht);
Geen kleren op de vloer laten rondslingeren;
Huisdieren buiten regelmatig kammen.
Links op de foto de larve, rechts de volwassene.
Toegevoegd op 31 maart 2021 10:00: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, hoe kom ik hier vanaf?
Z512099
3 jaar geleden
In de laatste paragraaf staat hoe je er vanaf geraakt.