Wat is een goede locatie voor een bijenkast?

Ik wil al heel lang een bijenvolk, maar ik worstel een beetje met de plek. Voor ik me overgeef aan het bijenhouden wil ik zeker weten dat ik een goede plek heb. Nu heb ik een plek gevonden die beschut en goed te bereiken is en niet in de volle zon staat.
Nu is het probleem daarvan dat die kast dan met de zijkant op 9 meter van ons terras staat en met de achterkant 6,5 meter van een pad waar we tientallen keren per dag over lopen. De kant waar ze uitvliegen komt niemand, dus dat is geen probleem. Ook zit er tussen de kast en het terras nog een heg van 2,5 meter hoog. Geeft die locatie overlast op ons terras of is het een probleem dat het pad dichtbij is? Om de bijenkast heen plaats ik een hek, maar aan de achterkant en aan 1 zijkant loopt soms een schaap, maakt dat uit?
Kortom, is dit een geschikte plek om een kast te plaatsen?

3 jaar geleden
in: Insecten
2.8K
bamibal
3 jaar geleden
Let er wel op dat gemeentes specifieke regels kunnen hebben. In veel gemeentes is het bijvoorbeeld verboden een bijenkast binnen 30 meter van een woning te plaatsen.

Antwoorden (1)

Er zijn twee belangrijke eisen waaraan de plek voor je bijenkast moet voldoen. De eerste is voedsel. Bijen vliegen niet heel ver, zorg er daarom voor dat in de directe omgeving voldoende voedsel te vinden is voor je bijenvolk. Je bijen hebben voldoende nectar en stuifmeel nodig in de periode maart tot november. Met goed weer vliegen ze binnen een straal van 3 kilometer. Bij slecht weer zullen ze echter niet zo ver gaan. Als er voldoende voedsel beschikbaar is kan je misschien zelfs aan het eind van het seizoen je eigen honing oogsten.

Woon je in een landelijke omgeving dan voldoet deze plek al snel. Maar ook in een voor- of achtertuin in een woonwijk kan je heel goed een bijenkast plaatsen. En dan komen we meteen bij de tweede eis. Bijen zijn vredelievende diertjes die niet snel overlast zullen veroorzaken.
Maar woon je in een drukke woonwijk dan zul je er wel rekening mee moeten houden dat je bijen geen overlast bezorgen aan je buren of toevallige voorbijgangers.

Heb je een flinke tuin, kies dan een hoekje dat afgeschermd is door een haag. Hierdoor vliegen je bijen eerst omhoog en zullen minder overlast veroorzaken. Pas het aantal bijenvolken altijd aan, aan de omgeving en het beschikbare voedsel.