Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Net koop er een dik, harig insect als een duizendpoot over het pad. Het is 3 cm dik en 25 cm lang. Wat is dit?

Het zag er grijs uit en heel langharig als een hele dikke rups. Maar werkelijk zeker 25 cm lang. Nooit zoiets gezien. Het bewoog ook als een rups. Is het houthok in gekropen dus zou wel even een klus zijn om het beestje nog een keer te aanschouwen. Wie kan mij vertellen wat voor beest dit is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
2.4K
Amadea
3 jaar geleden
Waarom zou het dan geen duizendpoot (of misschien zelfs miljoenpoot) kunnen zijn?
Rieneke1
3 jaar geleden
@Amadea, die zijn toch niet harig en zo groot?
Amadea
3 jaar geleden
Ik probeer via een reactie van vraagsteller op mijn vraag duidelijker te krijgen wat het wel zou kunnen zijn.
Antoni
3 jaar geleden
@adjanmaat, weet je zeker dat het één dier was? Een heleboel achter elkaar lopende rupsen, bijvoorbeeld eikenprocessierupsen, kunnen misschien samen één dier lijken te zijn, zo is mijn gedachte bij jouw beschrijving.
Amadea
3 jaar geleden
Langharige rupsen die half oktober nog massaal worden waargenomen (omdat ze een plek om te overwinteren zoeken) zijn Meriansborstels. Maar die zijn geel of roodbruin...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben veel in de natuur, maar de enige beesten van ca 25 cm die ik ooit zag en op de beschrijving lijken is een kale adder, een grote gladde hazelworm en een miljoenpoot, die door zijn poten wel als harig gezien kan worden. Nog NOOIT een rups gezien van 25 cm. Welke vlinder zou daar moeten uit komen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het enige mogelijke in ons land of België is een miljoenpoot. Geen enkel ander rupsachtig beest kan zo groot zijn. Zie afbeelding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Is niet grijs en in het geheel niet harig. Slechte gok!
Het is een rups maar ik kan aan je omschrijving niet bepalen wat voor soort het is, maar als hij harig was is het zeker geen miljoenpoot
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding