Wat voor soort rups is dit?

Ik was mijn konijnen hooi aan het geven en ik zag deze er tussen zitten. Ik heb hem op een plant gezet in de tuin maar ik vroeg me af wat voor een rups het is. De kop is op deze foto niet te zien maar deze is geel met zwart

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
2.5K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk is het een Plakker, Lymantria dispar. De rode en blauwe 'bolletjes' die deze op de rug heeft zijn niet goed herkenbaar, maar als de kop overeenkomst vertoont met bijgaande foto dan zal het echt de juiste naam zijn. Het wordt een redelijk saai gekleurde nachtvlinder.
Plaatje bij antwoord
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+
De rups is veel mooier dan de vlinder.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plakker_(vlinder)
Waarschijnlijk de rups van de plakker. Ze kunnen tot 7 cm lang worden en zijn zeer variabel van kleur. Meestal hebben ze een grijze grondkleur en een geelachtige lijntekening. Op de eerste vijf segmenten zitten meestal twee blauwe en op de achterste zes twee rode rugwratten. De kop is licht geelbruin met op de voorzijde twee zwarte strepen.
Toegevoegd op 14 juni 2020 11:49: bron
Plaatje bij antwoord
SimonV