Wie herkent deze rups?

Deze rupsen zitten onder de dakpannen en komen via het dakraam naarbinnen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
9K
Amadea
3 jaar geleden
Is het mogelijk een foto ervan te maken terwijl het beestje op een effen (liefst witte) ondergrond zit?
Amadea
3 jaar geleden
Hallo tomtom, dit is zo echt onherkenbaar. Je kunt bijvoorbeeld niet zien of de rups haren heeft en of er een bepaald rugpatroon is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
oke ik ga er vanmiddag 1 vangen, bedankt iig voor de snelle reactie !
Annahoef
een jaar geleden
Het is een Vaal kokerbeertje. Wij hebben er zelf ook last van!!

Antwoorden (1)

Bedankt voor het plaatsen van een veel betere foto!

Het betreft waarschijnlijk het Vaal kokerbeertje, Eilema caniola, Een nachtactieve nachtvlinder uit de familie der spinneruilen. In Nederland een vrij nieuwe soort, want hij komt hier pas sinds 2014 voor. Dat is een van de gevolgen van het langzamerhand warmer wordende klimaat, want het beestje was vroeger alleen in Zuid-Europa te vinden.

De rupsen zitten het liefst op muren en daken, waar ze op algen foerageren. Wanneer ze verpoppingsplaatsen zoeken kruipen ze naar binnen en zorgen zo lokaal voor overlast.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie!!